
– Kolmenkympin aluetta voisi olla koko se keskusta-alue, jolloin tietysti Joensuuntie tulisi mukaan. Nopeuden pudottaminen olisi ihan luonteva ratkaisu.
Paljon riippuu virkamiehistöstä. Siksi kuntien välillä on isoja eroja.
Joensuuntien ympärillä olevat kadut puolestaan ovat muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta asuntokatuja.
– Niillä on jo mielestäni vastuutonta ajaa kovempaa kuin 30 km/t. Monellakaan niistä ei ole edes jalkakäytäviä. Niissä ainakin pitäisi olla alempi rajoitus.
Juha Valtosen mukaan on muutamia osuuksia, joilla nykyinen rajoitus voitaisiin sallia.
– Esimerkiksi Lamminniemeen menevällä pitkällä siirtymällä kolmea kymppiä tuskin noudatettaisiin.
Liikenneympäristö tulisi saattaa sellaiseksi, että se kannustaa ja houkuttaa ajamaan hiljempaa. Ensimmäiseksi ydinkeskustassa.
– Jonkun muotoilun, kavennuksen, suojatiesaarekkeen tai töyssyn se vaatisi. Myös visuaalisia ratkaisuja on.
– Tiedän, että Somerolla töyssyasiaa vastustetaan savipohjan takia. Mutta jos töyssy on 30 km/h -alueella, niin ei se tärinää liiaksi aiheuta. Se on eräänlainen tekosyy, Valtonen katsoo.
Joensuuntie muuttui edukseen viimeisessä remontissa, kun katuosaa kavennettiin.
– Mentiin oikeaan suuntaan. Mutta se oli tehty sen ajan oppien mukaan, kun kaikki kevyt liikenne nähtiin yhtenä liikennemuotona.
– Siitä suunnittelustandardit ovat muuttuneet. Nyt esimerkiksi pyöräily nousisi ihan eri asemaan. Ennen pyöräilijät pantiin samaan tilaan jalankulkijoiden kanssa, mutta ei enää.
Heikintien kohdalla olevalla Joensuuntien suojatiellä sattui edellinen kuolemantapaus.
– Se on tyypillisesti paikka, jossa väistäminen on epäselvää. Pyöräilijät ja autoilijat eivät tiedä, milloin niiden pitäisi toisiansa väistää. Siinä olisi ehdottomasti pienen korotuksen paikka. Vaikka korotettu suojatie, johon tulisi uusi liikennemerkki B7, jolloin pyöräilijälle tulisi etuajo-oikeus, Valtonen ehdottaa.
Suihkulähteen kohdalla oleva Hämeentien risteys on myös yksi ongelmakohta. Turvallisuutta olisi hyvä parantaa. Nopeus olisi siinäkin paikassa oleellinen asia.