Miten ryhmäliikuntatunnit ovat vetäneet väkeä?

0
Nyt päästään sisällekin pitämään ryhmäliikuntaa.

Viime viikolla voitiin jälleen aloittaa aikuisten ryhmäliikuntatunnit sisätiloissa. Väki on lähtenyt liikkeelle, mutta vielä varovaisesti.

– Kyllähän sen ymmärtää, että ollaan varovaisia ja on arkuutta tulla jumpalle. Suosittelemme edelleen maskien käyttöä ja etäisyyksiä, opastaa kaupungin vapaa-aikapäällikkö Saija Ahola.

Mari Laine Someron Sykkeestä ymmärtää varovaisuuden, sillä viime viikkoina koronatapauksia tai altistumisia on todettu Somerolla lähes päivittäin.

Someron Syke aloitti viime viikolla aikuisten ryhmäliikuntatunnit sisällä normaalin lukujärjestyksen mukaan. Sitä ennen oli muutama kerta ulkoliikuntajumppaa.

– Ensi viikolla ystävänpäivän kunniaksi meillä on ystäväviikko. Silloin pääsee yksin tai kaverin kanssa ilmaiseksi tutustumaan jumppatunnille. Sillä yritämme vauhdittaa väen palaamista liikunnan pariin, kertoo Mari Laine.

Someron Voiman bodypump-ryhmä kokoontui Joensuun koululle viime viikolla kaksi kertaa maanantaina ja torstaina. Kuntonyrkkeilykin starttasi torstaina. Tulevina viikkoina jatketaan samaan malliin.

– Varovaisuutta on selvästi, mutta myös iloa siitä, että voi liikkua taas yhdessä, sanoo Marjaana Hieta Someron Voimasta.

– Jumppia on odotettu. Liikunnan vuoksi, mutta senkin takia, että monelle tämä on sosiaalinen tapahtuma, jossa kokoontuu meidän porukka, toteaa Kati Fonsell-Laurila, joka vetää Oinasjärven koululla Somerniemen Veikkojen naisten ja äijien jumpparyhmiä.

Saija Ahola rohkaisee väkeä lähtemään liikkeelle, niin fyysisen kuin henkisen jaksamisen vuoksi.

– Nyt ollaan oltu pari vuotta erossa toisistamme. Pikkuhiljaa voi palata mukaan. Ei ole myöhäistä aloittaa liikuntaa uudelleen. Niskasta vaan itseä kiinni.

Kaupungilla alkaa uusia ryhmiä, kuten elintapaneuvonta viikolla 9. Voimaa vanhuuteen -ryhmät starttaavat. Lihaskuntoa ja tasapainoa kehittävä voimaryhmä on tarkoitettu yli 75-vuotiaille ja siihen on ennakkoilmoittautuminen. Ryhmistä saa tietoa kaupungin nettisivuilta ja liikunnanohjaajilta.

– Jos ei halua mukaan ryhmiin, niin rohkeasti uimahallille tai kuntosalille. Talvi on parhaimmillaan. Ulos reippailemaan, rohkaisee Saija Ahola.