
Noin puolet Suomen henkilövahinkoon johtavista tieliikenteen onnettomuuksista tapahtuu taajamissa. Kevyt liikenne, jalankulkijat ja pyöräilijät, ovat niissä usein läsnä.
Tehokas keino lisätä liikenteen turvallisuutta on ajonopeuksien rajoittaminen. Se hillitsee onnettomuuksia ja niiden seurauksia. Ajonopeuksien suhteen Somero on valtakunnallisesti häntäpäässä.
Liikenneturvan Digiroad -aineistosta kokoaman selvityksen mukaan Somerolla on kunnan ylläpitämää katuverkkoa 50,8 kilometriä. Siitä enintään 30 km/h nopeusrajoituksella on 5,3 kilometriä – vain 10,5 prosenttia. Mukana ovat pihakadut sekä kolmenkympin kadut.
Osuus on selkeästi pienempi kuin koko maan keskiarvo 25,7 prosenttia, joka tarkoittaa siis neljäsosaa Suomen kuntien kaduista. Monissa kunnissa enintään 30 km/h nopeusrajoitettujen katujen osuus on jopa yli 50 prosenttia.
Ääripäässä on Juuka, jossa 91 prosentille katuverkosta on määrätty enintään 30 km/t nopeusrajoittus. Vaihtelut kuntien välillä ovat isoja.
Pääkadun Joensuuntien nopeudet ovat olleet pitkään tapetilla. Vuonna 2015 Liikenneturva mittasi ajonopeuksia, jolloin ylinopeudet havaittiin yleisiksi. Somerolla ajetaan kovempaa ja täällä on myös enemmän ylinopeuksia. Niitä eivät aja vain nuoriso ja ”piuhalla” viihtyvät, sillä mittauksissa oli paljon työmatkalaisia.
Yleisesti Somerolla ”pelätään”, että rajoitukset vievät asiakkaat. Muualla näin ei ole. Liikenneturvan tavoite on, että kunnat yhä enemmän ottaisivat käyttöön 30 km/t rajoitusta.
– Jos Joensuuntie ajatellaan vain läpiajokatuna, jonka varrelta on kiva katsella ihmisiä, niin se läpiajoliikennehan on ihan turhaa. Asioimaan tulevilla on kyllä aikaa ajaa kolmeakymppiä – he hakevat parkkipaikkaa ja pysähtyvät johonkin, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen toteaa.
Muiden katujen Juha Valtonen huomauttaa olevan pääosin asuntokatuja.
– Niillä on mielestäni vastuutonta ajaa kovempaa kuin 30 km/t. Monellakaan niistä ei ole edes jalkakäytäviä.
Pelko maksavien asiakkaiden kaikkoamisesta on Valtosesta turha.
– Ei ohiajavat tai kovaa ajavat mitään osta. Ihmiset tulisivat edelleen asioimaan. Ei siihen ole vaihtoehtojakaan.
Enintään 30 km/t
- Oulu 5 %
- Somero 10,7 %
- Forssa 22,4 %
- Turku 24 %
- Salo 34,9 %
- Loimaa 35 %
- Humppila 42,7 %
- Riihimäki 47,6 %
- Helsinki 51 %
- Tampere 56 %
- Espoo 59 %
- Porvoo 60 %
- Joensuu 62 %
- Juuka 91 %
- Kuntien keskiarvo 25,7 %
Lähde: Liikenneturva