
Teksti ja kuvat Olli Salomäenpää
Yhteiskunnan palvelujen siirtyminen yhä enenevässä määrin virtuaaliseen maailmaan ja internettiin kohtelee kansalaisia hyvin eriarvoisella tavalla. Ne, joilla on koneet ja yhteydet kunnossa sekä taito liikkua tiedon valtaväylillä, ovat saaneet helpotusta moniin arkisiin askareisiin. Mutta heille, joilla nämä asiat eivät ole syystä tai toisessa hallussa, yhteiskunnan tai yritysten suomien palvelujen saavutettavuus käy yhä vaikeammaksi. Se eriarvoistaa yhteiskuntaa merkittävällä tavalla.
Ongelmaa taklatakseen Someron Eläkeliitto on lähtenyt vastaiskuun ja värvännyt riveistään neljä digineuvojaa, jotka ovat valmiina auttamaan ikäihmisten digiongelmissa. Heidän kauttaan voi saada apua, oli kyse sitten laitteista, yhteyksistä, eri ohjelmista tai niin sanotuista appeista, joita käytetään erityisesti älykännyköissä tai tabelettitietokoneissa.
Someron Eläkeliiton puheenjohtaja Pertti Tammisen mielestä liian monen palvelutarjoajan ja -tuottajan nettipalvelujen ongelmana on niiden käytettävyys. Ne ovat monesti aivan liian monimutkaisia loppukäyttäjän ymmärrettäväksi. Tamminen on vakuuttunut, että yksinkertaisempi käytettävyys lisäisi välittömästi niiden suosiota.
Hän peräänkuuluttaa ikäihmisten ottamista mukaan jo palvelujen suunnittelu- tai pilotointivaiheessa. Tällöin päästäisiin varhaisessa vaiheessa kiinni moniin käytettävyysongelmiin.
Eivätkä esteet valitettavasti tähänkään lopu.
Koneet saattavat temppuilla ja ohjelmiakin pitää välillä päivittää. Virustorjuntaan pitää kiinnittää huomiota, salasanat ja niiden muistaminen aiheuttaa haasteensa, mutta suurin uhka tullee tänä päivänä kaikenlaisten digitaalisten huijausyritysten muodossa. Tarkkana pitää olla.
Miten lähteä liikkeelle?
Oma ongelmansa on ylipäätään digitaalisten palvelujen äärelle pääseminen. Kirjastot tarjoavat luonnollisesti koneita ja tietoliikenneyhteyksiä, mutta niidenkin kanssa pitää osata toimia oikein.
Mistä ja miten lähteä liikkeelle, jos on hankkimassa ensimmäistä tietokonetta tai laitetta?
Mitä minä tarvitsen ja mistä hankin tarvittavat välineet? Tämäkin ongelma pitää ratkaista, ja siihen Eläkeliiton digineuvojat antavat apua.
Eläkeliitto on kaavailemassa jäsenistölleen erillisiä yleisöluentoja aiheesta, mutta ajatuksena on pitää myös tietoiskuja muiden tapahtumien ohessa. Sopivia aiheita olisi tarkoitus kartoittaa kyselyllä.
Digineuvojilta saa myös henkilökohtaista apua vaikkapa kotiin. Koska neuvonnan yhteydessä voidaan joutua käsittelemään henkilökohtaisia tietoja, niin digineuvojat ovat kirjallisesti sitoutuneet vaitiolovelvollisuuteen.
Ikäihmisten kotiin tulemiseen liittyy myös erityisiä haasteita. Asiakkaan muisti saattaa tehdä tepposia ja asioiden sekä mahdollisten epäselvyyksien selvittäminen jälkikäteen voi aiheuttaa auttajille ikäviä tilanteita. Näihin on pyritty myös varautumaan.
Ikäihmisten peruskäyttöä
– Hoidamme pankki- ja veroasioita sekä Kelan etuisuusasioita verkossa. Lisäksi käytämme sähköpostia ja Facebookia, kertovat omasta nettikäytöstään Somerolle hiljattain muuttaneet Seppo Kauppila sekä Liisa Tiilikainen.
Kotona asioita hoidetaan läppärillä, jossa on kiinteä yhteys, reissussa ja mökillä käytetään tablettia, jossa on oma verkkoyhteys.
– Into, uteliaisuus sekä halu lähteä tiedon perään on saanut meidät mukaan näille tiedon valtateille. Mutta tällä hetkellä tuottaa vähän ongelmia läppärimme, joka on käytettynä ostettuja entisiä yrityskoneita. Sieltä pitäisi poistaa sellaisia ohjelmia joita emme tarvitse ja laittaa tilalle sellaisia joita tarvitsisimme.
– Lisäksi aina välillä putkahtaa eteen jotain englanninkielistä, josta emme saa oikein selkoa. Että onkohan koneen ”siivoamisessa” entisen käyttäjän jäljiltä mennyt kaikki ihan kunnolla loppuun asti, Tiilikainen pohtii.