Yhdistymisellä vahvistettaisiin pankkien kykyä tarjota asiakkailleen kilpailukykyiset ja monipuoliset palvelut myös nopeasti muuttuvassa ja digitalisoituvassa toimintaympäristössä.
– Selvitimme hyvässä yhteishengessä, mitä pankkien yhdistäminen käytännössä tarkoittaisi. Meillä on yhteinen tahtotila vahvistaa alueen elinvoimaa ja omistaja-asiakkaiden palveluita tulevaisuudessa, kertoo OP Kantrisalon hallituksen puheenjohtaja Ilkka Uusitalo .
– Yhdistymisellä ei olisi vaikutusta pankkien asiakassuhteisiin, vaan ne jatkuisivat nykyisellään. Yhdistyminen ei vaatisi asiakkailta mitään toimenpiteitä, vaan heidän tilinumeronsa, kortit ja verkkopalvelut toimisivat kuten tähänkin asti, kertoo OP Lounaismaan hallituksen puheenjohtaja Hannu Isotalo .
Yhdistymissuunnitelman lähtökohtana on, että pankkien nykyiset konttorit jatkaisivat toimintaansa ja uusi pankki voisi tarjota laajenevan palveluvalikoiman kaikissa toimipaikoissaan. Nykyiset OP Kantrisalon konttorit tarjoisivat palveluita Inkereellä ainakin vuoden 2027 loppuun asti ja Kiikalassa ainakin vuoden 2025 loppuun asti ja pidempäänkin, mikäli asiakkaat edelleen asioivat näissä konttoreissa ja niitä on kannattavaa pitää auki.
– Yhteistyöllä saisimme vahvemmat hartiat ja voisimme tarjota asiakkaillemme helpommin muun muassa varallisuudenhoidon palveluita, lakipalveluita ja yritysrahoitusta. Lisäksi sääntelyn vaatimusten täyttäminen on pienelle pankille erittäin raskasta ja suurempi henkilöstömäärä mahdollistaisi myös paremmat varahenkilöjärjestelyt ja laajemmat uramahdollisuudet, toteaa OP Kantrisalon toimitusjohtaja Bo Hellén , joka on jäämässä varhennetulle eläkkeelle kesällä. OP Kantrisalon henkilökunta siirtyisi uuden pankin palvelukseen vanhoina työntekijöinä.
– Voimien yhdistäminen antaisi meille hyvät lähtökohdat ylläpitää ja vahvistaa elinvoimaisuutta koko toimialueella ja vastata asiakkaiden toiveisiin myös jatkossa, kertoo OP Lounaismaan toimitusjohtaja Jouni Hautala .