Fyysinen työ on ollut osa Laitisen teoksia hänen uransa alusta alkaen. Erityisesti varhaisemmassa tuotannossa nähdään pitkällistä, uuvuttavaa ja tavoitteiltaan lähes absurdilta tuntuvaa ponnistelua. WAMissa nähtävissä teoksissa taiteilija esimerkiksi rakentaa itselleen oman saaren keskelle merta ( It’s My Island, 2007 ) ja yrittää siirtää järven paikaltaan vain kahden ämpärin avulla ( Lake Shift, 2016 ).
Uusimmissa teoksissa uurastava taiteilija on siirtynyt kuvan rajauksen ulkopuolelle, mutta niiden syntymiseen vaaditaan edelleen lukemattomia työtunteja. Esimerkiksi Broken Landscapes -valokuvasarjassa (2017–2020) Laitinen luo surrealistisia metsämaisemia, jotka digitaalisesti muokattuihin kuviin tottunut katsoja luokittelee ensi silmäyksellä helposti kuvankäsittelyn tuloksiksi. Valokuvien kohteena ovat kuitenkin todelliset maisemaan toteutetut muutokset.
Puu on Laitisen teoksissa tärkeä elementti. Laitinen työstää puuta monin tavoin muuttaen välillä sen ulkomuotoa radikaalistikin, mutta säilyttäen silti elävän organismin ainutlaatuisen muodon ja luonteen. Yksi puun ulkomuotoa perusteellisella tavalla muuttava teos on Nail Trunk (2021–2022), jossa suuri pala poppelin runkoa saa peitteekseen huopanauloista muodostuvan metallipinnan. Teos on sijoitettuna WAMin vieressä sijaitsevalle Ekoluodolle ja valmistuu näyttelyn aikana taiteilijan ja yleisön työn tuloksena.
Useimmat Laitisen viimeaikaiset teokset ovat syntyneet Somerniemellä muutaman kilometrin säteellä hänen omalta pihaltaan, taiteilijan jokapäiväisessä elinympäristössä.
Antti Laitinen, 47, on valmistunut valokuvaajaksi Turun taideakatemiasta ja kuvataiteilijaksi Kuvataideakatemiasta.
Laitinen on saavuttanut mainetta sekä Suomessa että kansainvälisesti. Vuonna 2013 Laitinen esiintyi Venetsian biennaalin Suomen paviljongissa teoskokonaisuudellaan Forest Square, joka nähdään myös WAMin näyttelyssä.
n Antti Laitinen:
Taipuisa maisema
WAM Turku 28.5.–18.9.