Uutismedian liitto tutki huhtikuussa IROResearchin avustuksella digitaalisia sanomalehtitilauksia.
Printtitilaajat arvostavat tietenkin enemmän painettua lehteä, mutta heistäkin joka neljäs on harkinnut digitilausta.
Yhdistelmätilaajista (printti + digilehti) joka kolmas on ajatellut, että voisi siirtyä pelkästään digitilaajaksi, joka kymmenes jo tänä vuonna. Somero-lehdessä digitilausten määrä on kasvanut vuodessa 9,9 prosenttia. Luvussa ovat mukana sekä pelkät digitilauset että plus-tilaukset (paperi- ja digilehti). Yhdistelmätilauksia on huomattavasti enemmän kuin pelkkiä digitilausia.
Tämän päivän trendi kuitenkin valitettavasti on, että joillekin riittää myös pelkkä ilmaistarjonta. Somero-lehdessä se tarkoittaa otsikkoa, muutamaa sanaa jutun alusta ja pääkuvaa, jotka näkyvät verkkosivuilla kaikille. Tosin kaikkea lehden sisältöä ei verkkosivuille edes viedä.
Onneksi tutkimuksen mukaan tilauspotentiaaliakin vielä löytyy. Ihmiset haluavat yhä perehtyä kotikuntiensa asioihin, tietää mitä tapahtuu ja myös itse vaikuttaa. Parhaitenhan se onnistuu lehden välityksellä, sillä sen kautta tavoittaa yhä ylivoimaisesti suurimman osan Someron asukkaista.