Joka päivä ulos raittiiseen ilmaan

0
Akustinpuistossa järjestetään Unelmien liikuntapäivä Sydänviikon tiistaina 10.5. Siellä on menoa kaikenikäisille. Kuvassa on kaupungin vapaa-aikapäällikkö Saija Ahola penkkilenkillä.

Geriatrian erikoislääkäri Minna Löppönen kehottaa tarkkailemaan kuntoaan. Vanhetessa keho alkaa rapistua. Esimerkiksi näkö heikkenee, lihasvoima vähenee, nivelet jäykistyvät ja tunto jalkapohjissa heikkenee.

– Muutokset ovat hyvin yksilöllisiä, ja niihin vaikuttavat monet tekijät geeneistä lähtien. Kun huomaa esimerkiksi, että ylämäessä kävely käy työstä tai heitättää, kun nousee ylös, niin on syytä miettiä, mistä se voisi johtua ja mitä sille voisi tehdä. Kaikelle yleensä voi, opastaa lääkäri Löppönen.

Hän muistuttaa tasapainon tärkeydestä. Tasapainon hallinta merkitsee paljon eri toten ikäihmiselle.

– Tulee huolehtia lihasvoiman säilymisestä nimenomaan alaraajoissa; lonkat, pakarat, lantio, sääret ja nilkat. Lihaskatoa voi estää liikunnalla ja kunnollisella ravinnolla.

Lääketieteen tohtori Minna Löppönen sanoo, että usein käy niin, ettei oikein jaksa tehdä ruokaa vain itselleen. Ateriat korvataan leivällä, hiilihydraattipitoisilla eineillä.

– Lihakset tarvitsevat proteiinipitoista ruokaa pysyäkseen kunnossa, joten monipuolinen ravinto on ensiarvoisen tärkeää.

Löppösen ohje on: Joka päivä ulos. Mene ulos raittiiseen ulkoilmaan. Käytä valoisa aika ulkoilemiseen.

Jos pelkää kaatuvansa, niin tarjolla on apuvälineitä, kuten kävelykeppi, -sauvat ja rollaattori.

– Ja voihan sitä pyytää läheistä mukaan pikku kävelylenkille tai osallistua ohjattuun ryhmään, jossa kokee olonsa turvalliseksi liikkua. Kaatumisen pelon paras lääke on lähteä liikkeelle.

Voimaharjoitteluksi käy esimerkiksi porraskävely.

– Se ei maksa mitään; porraskävely on ilmainen punttisali. Nyt on rakennettu kuntoportaita ja niissä on yleensä kaide, joten tukeakin saa.

Kävelyreiteillä tulisi olla levähdyspaikkoja, penkkejä, joissa istua ja levähtää ja katsella luontoa ja ihmisiä.

Ulkona saa raitista ilmaa, liikettä nivelille sekä näkee muita ihmisiä.

– Kaiken kaikkiaan liikunta on kivaa. Kroppa kiittää, ja yhteiskunnallekin on hyötyä, että voimme hyvin. Parempikuntoisena jaksaa nauttia elämästä, esimerkiksi kontata lastenlasten kanssa lattialla. Eletään ilon kautta.

Minna Löppönen muistuttaa myös näöstä huolehtimisesta. Sillä on merkitystä tasapainoon ja pystyssä pysymiseen.

– Pitää hommata kunnon lasit. Ja heittää nenältä pois 20 vuotta vanhat kakkulat.

Raision sairaalan ylilääkäri Minna Löppönen luennoi Sydänviikolla ikäihmisen liikunnasta ja tasapainon merkityksestä otsikolla Pysy pystyssä. Hän kertoo, mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota vanhetessa. Luento on maanantai-iltana 9.5. Kiiruun koulun auditoriossa. Luento on osa Someron sydänyhdistyksen Sydänviikon toimintaa. Valtakunnallista Sydänviikkoa vietetään 8.–15.5.

Toimintaa Sydänviikolle 8.-15.5.

Someron aktiviteetteja

9.5. yleisöluento Pysy pystyssä, geriatrian erikoislääkäri Minna Löppönen, Kiiruun koulun auditoriossa

10.5. Unelmien liikuntapäivä Akustinpuistossa, liikuntaa kaikenikäisille, Someron Sykkeen tanssiesitys ja kahvila, Penkkilenkin avajaiset ja arvonta, Someron Esan frisbeegolfjaoston puttauskilpailu, Someron Voiman jalkapallojaoston perhefutis, Someron Ratsastajien kepparirata

12.5. vesivoimistelu uimahallilla

13.5. verenpaineen mittaus Someron Apteekissa

Someron Sydänyhdistys on tehnyt Sydänviikon järjestelyt yhdessä kaupungin ja paikallisten yhdistysten kanssa.