Someron Urheiluautoilijoiden Reijo Mattila ja Salon Urheiluautoilijoita edustava somerolainen Jere Kaakinen ajoivat mainiosti länsirannikon teillä, kun kisattiin rallin SM-osakilpailu Turun kisassa. Mattila voitti luokan 7 ja Kaakinen oli toinen Rallin Suomen Juniorimestaruussarjassa.
Kaakinen osallistui Turun osakilpailuun kartanlukijansa Oona Nurmen kanssa BMW 325:lla. Kaakisella oli Riihimäki-rallista alla keskeytys ja Kuopiosta toinen sija. Sarjassa pärjäämiseksi oli otettava mahdollisimman hyvä sijoitus.
Ensimmäisestä erikoiskokeesta asti näki, että podium-sijoista taistelusta tulee tiukkaa. Mäntyharjun Moottorikerhon Miko Jalava oli karussa Toyotallaan. Toiseen sijaan Kaakisella ei ollut eroa kuin kolme sekuntia. Ensimmäisellä EK:lla hän oli ajanut neljänneksi.
Toisella erikoiskokeella Kaakinen sai kolmanneksi nopeimman ajan ja eteni edelleen neljäntenä kohti huoltoa.
Toisen lenkin kolmella erikoiskokeella hän sai sijat neljä, kaksi ja kolme. Kärjessä ajaneen Jalavan keskeytettyä Kaakinen oli edelleen sijalla kolme, mutta vain neljä sekuntia kärjestä ja sekunnin toisesta sijasta.
Toiseksi viimeisellä erikoiskokeella Jere Kaakinen ajoi kolmesta kärkikuljettajasta parhaiten. Ero kärkeen kapeni kolmeen sekuntiin ja toiseen sijaan muutamaan kymmenykseen.
Viimeisellä EK:lla parhaiten onnistui toisena ollut Lahden UA:n Henri Timonen Honda Civic Type R:llä. Hän voitti luokan.
Jere Kaakinen nousi hyvällä ajolla toiseksi eli ohi viimeiselle erikoiskokeelle kärjessä lähteneen Luumäen UA:n Tomi Sorsan .
RSJM-sarjassa on jäljellä kolme osakilpailua, joista seuraava ajetaan 17.–18.6 Seinäjoella. Jere Kaakinen on 27 pisteellään yhdeksäs 39:stä pisteitä ottaneesta kuljettajasta. Kolmanteen sijaan on eroa 9 pistettä, joten kaikki on vielä auki loppusarjan ja SM-mitalien osalta.
Sauvolainen Reijo Mattila kaasutteli luokassa 7 riihimäkeläisen kartanlukijansa Mikko Lappalaisen kanssa alla VW Golf.
Kaksi erikoiskoetta kisattiin Maskun suunnalla asvaltilla. Viime vuoden SM Länsirannikon rallista Mattila ja Lappalainen olivat saaneet kokemusta asvaltilla ajamisesta.
Ensimmäisellä erikoiskokeella sijoitus oli neljäs ja toisella kolmas. Kokonaistuloksissa parivaljakko oli kolmantena 10 sekunnin päässä johtavasta paimiolaisesta Samuli Nevästä .
Seuraavana päivänä oli 3 lenkkiä ja 7 soraerikoiskoetta. Ensimmäisen lenkin kahdesta erikoiskokeesta ensimmäisellä Mattila ei saanut kunnon rytmiä ajoon ja hävisi Nevälle 15 sekuntia.
Toisella syntyi huomattava parannus ja ajo maistui. Mattila jäi Nevästä vain sekunnin. Kokonaistilanteessa Mattila ja Lappalainen olivat edelleen kolmansina. Sieltä oli tarkoitus nousta vähintään toiseksi ja ohi 10 sekunnin päässä olevan rovaniemeläisen Mikko Hastin .
Keskimmäisen lenkin kolmesta EK:sta ensimmäisellä Mattila osui loppupäässä oikaisuesteeseen. Hitaasti tyhjenevällä renkaalla ja vääristyneillä pyöränkulmilla ajo vaikeutui. Jääminen vain sekunnin päähän Nevästä ja nousu toiselle sijalle ohi Hastin, lämmitti parivaljakko Mattila & Lappalaista.
Renkaanvaihdon jälkeen edessä oli sama EK, joka ei aamulla sujunut, eikä sujunut nytkään. Pari nousi kuitenkin kisan johtoon Nevän keskeytettyä tekniseen vikaan. Pohjat ajanut joensuulainen Joni Korhonen nousi Honda Civic Type R:llä taakse 10 sekunnin erolla. Seuraavalla EK:lla Mattila ajoi pohjat. Huoltoon päästiin hyvissä asemissa.
Kahdelle viimeiselle erikoiskokeelle Mattila lähti pitämään johtoasemaa. Toiseksi viimeisellä EK:lla hän ajoi jälleen sekunnin pohjat. Saukonojan erikoiskoe on Reijo Mattilalle tuttu useammalta vuodelta. Hän saavutti 7 sekuntia kovemman ajan Korhoseen verrattuna. Voitto heltisi lopulta 18 sekunnin erolla.
Kolmanneksi ajoi kyröläinen Iiro Litjo .
– Helpolla voitto ei tullut rengasongelman ja pienten jarrumurheiden takia, mutta taistelu oli sitäkin kovempi loppuun asti. Koko tiimi toimii, joten tästä on hyvä jatkaa tuleviin koitoksiin, Mattila iloitsee.