– Kyseessä on vaaran paikka kaikille. Hyvin tavallista on, että ihmiset jäävät katsomaan nähdessään näitä pieniä autoja, ja töräyttävät sitten toinen toistensa autojen perään, Timo Ruoho veistelee visiitin mahdollisia uhkia.
Suomen Kääpiöautoyhdistys järjestää joka kesä yhden kokoontumisen jossakin päin Suomea. Lisäksi on perinteinen tapaaminen Ruotsin vastaavan yhdistyksen kanssa Ahvenmaalla.
– Somerolle tulemme siksi, että siellä on suht tasaista. Meille kun nuo ylämäet ovat myrkkyä! Kunpa maailmassa olisikin vain alamäkiä, niin matkan teko olisi pelkkää juhlaa näillä alitehoisilla kulkineilla, Ruoho selittää kainona toivomuksenaan
Lauantaina aamupäivällä ”kääppärit” nähdään Somerniemen kesätorilla, ja iltapäivällä niille on rastitehtävä Someron keskustassa. Silloin pitää varoa! Kääppärit yöpyvät Hovimäessä.
Kääppäri on yleisimmin Messerschmitt KR (Kabinenroller) -merkkiä, joita valmistettiin Saksassa vuosina 1957–64. Ne ovat kaksipaikkaisia, mutta taakse mahtuu yksi lapsi. Alustaltaan ne ovat 3- tai 4-pyöräisiä. Niitä on rekisteröity joko autoiksi tai moottoripyöriksi.
Moottorin tilavuus on 150 kuutiota.
– Kulutus sen sijaan on kaksinkertainen omistamaani perhe-Skodaan nähden! Timo Ruoho valistaa.
– Ne ovat todella hirveitä ajettavia, eikä niistä näe mitään. Alusta on kamala, hän jatkaa.
Värikirjo kääppäreissä on laidasta laitaan, yleensä ne ovat kaksivärisiä. Harrastuksen on Ruohon mukaan tapana periytyä lapsille ja lapsenlapsille, sillä kyseiset kärryt maksavat nykyisin ”ihan liikaa”.