Someron uuden palvelutalon toteutuminen on jälleen vastatuulessa. Hankkeelle ei ole löytynyt tarjouskilpailussa urakoitsijaa, joten kesäksi suunniteltu aloitus viivästyy. Kärsijänä ovat ensimmäisenä palvelutaloon Somerolla paikkaa odottavat. Mikä on johtanut tähän viittä vaille umpikujaan ja mittavaan vahinkoon?
Kaupunginvaltuusto teki 2018 päätöksen kaupunginjohtajan vetämän työryhmämme pysyväisjäsenten työn tuloksena aikaan saadun sopimuksen pohjalta aloittaa yhteistyön Mehiläinen Hoivapalvelut Oy:n kanssa. Kuitenkin 2020 Mehiläinen vetäytyi hankkeesta.
Vetäytymisen syy oli näkemyksettömän politikoinnin aiheuttama aikaviive. Yksittäinen kunnanvaltuutettu harsi valtuustoryhmänsä vetäjän tuella kokoon sekä kaikissa instansseissa täysin perusteettomaksi todetun että tarkoitusperiltään hämärän valituksen hallinto-oikeuteen aiheuttaen kaupungille miljoonavahingot.
Mehiläinen olisi ostanut vanhan Tervaskannon 2,5 miljoonalla eurolla, rakentanut sen viereen uuden Tervaskannon ja kaiken lisäksi korjannut vanhan uutta käyttötarkoitusta varten. Myyntihinnan lisäksi kaupunki menetti elinvoimalleen erinomaisen tärkeät kymmenet uudet työpaikat, kiinteistöverotulot, paikkakunnalle mahdollisesti työn perässä muuttaneiden ja täällä työn vuoksi pysyvien myötä valtionosuudet ja verotulot. Somerolaisilta yrityksiltä jäivät saamatta palveluidensa ja tuotteidensa myynnistä saadut tulot.
Eikä tässä vielä kaikki. Uuden 60-paikkaisen Tervaskannon kustannusarvio on 9,45 miljoonaa. Rakentamisen Someron kaupungin osuus on 6,8 miljoonaa, ja tätä varten otettavan lainan korot. Jos ARA nyt hankkeen viivästyessä enää suostuu rahoitusosuuttaan suorittamaan. Lisäksi vanhan Tervaskannon tyhjeneminen ja autioituminen jää kuntademokratian holtittoman käytön toteemina muistuttamaan seurauksista.
Kustannusten leikkauspaine heijastuu jo tällä valtuustokaudella sekä veronkorotuspaineena että kaupungin muiden palveluiden karsimistarpeena. Karsintapaine ja toimenpiteet kohdistuvat hyvinvointialueiden muodostamisen jälkeen kunnan päätoimialueeseen eli sivistyspalveluihin. Eli palvelutalopaikka odottavien somerolaisten lisäksi kärsijöinä tulevat olemaan koululaisperheet ja kaikki somerolaiset palveluita karsittaessa ja lainoja maksettaessa. Tämäkö on politiikan tarkoitus?
Menneisyys on ollutta ja mennyttä, ja tunkiota turha tonkia. Sen sijaan tunkiota piilottamatta hankkia virheistä oppia, faktat, numerot, katkeratkin syy-seuraussuhteet esiin nostaen. Valitusoikeutta hallinto-oikeuteen ei kuntademokratiamme kulmakivenä ole syytä muuttaa. Muutos on tapahduttava valitusoikeutta käyttävien korvien välissä. Valitusoikeutta käytetään myös Somerolla laajemminkin väärin sekä itselle epämieluisten hakkeiden että vain toisille vahingon- ja kiusanteon käsikassarana.
Muutos politikoinnista politiikaksi, omasta edusta yhteisen edun eteen toimimiseksi sisältää valitusoikeutta käytettäessä täydellisen vastuun kantamista ja ymmärtämistä. Ja sitten vasta joko valituksen jättämistä, jos sen aikoo jättää. Se on helppoa, kun ymmärtää politiikan merkityksen ja sisällön itsensä mukaan lukien yhteistä hyvää tavoittelevana ja toteuttavan toimintana.
Juha Wiskari
somerolainen