Lähes kaikki suomalaiset lukevat sanomalehtiä – ikään, ammattiin tai tulotasoon katsomatta.
Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2022) mittauksen mukaan 95 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Lukumääränä tämä tarkoittaa yli 4,1 miljoonaa ihmistä.
Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat eri ikäisistä suomalaisista 90–97 prosenttia, eri ammattiryhmissä työskentelevistä 90–98 prosenttia ja eri tuloisista kotitalouksista 94–98 prosenttia.
Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista. Yleisintä digilukeminen on 35–44-vuotiaiden ryhmässä.
Painettua sanomalehteä lukee kaikista suomalaisista 55 prosenttia. Se painottuu yli 65-vuotiaisiin.
Sekä painettuna että digitaalisena sanomalehteä lukee lähes kaksi miljoonaa suomalaista.
Oli lukutapa mikä tahansa, on hienoa että suomalaiset ovat kiinnostuneita heitä ympäröivästä maailmasta ja osaavat etsiä tietoa luotettavasta mediasta.