Liikenneturvallisuutta on helppo parantaa näin syksyllä varmistamalla, että auton valot valaisevat mahdollisimman hyvin, ajoneuvo näkyy pimeässä kunnolla ja että valot eivät häikäise vastaantulijoita.
– Jos ajovalopolttimo on päässyt rikkoutumaan, polttimot kannattaa vaihtaa pareittain, sillä toisenkin polttimon käyttöikä tulee todennäköisesti pian täyteen. Myös teho on tällöin samanlainen molemmissa valoissa, mikä on erityisen tärkeää paljon valotehoa antavia polttimoita käytettäessä, muistuttaa autohuolto- ja rengasketju Vianorin autonhuollon päällikkö Pekka Alanko.
Nykyautoissa polttimoiden vaihtaminen itse voi olla vaivalloista tai jopa mahdotonta. Lisäksi xenon-polttimoita vaihdettaessa on pieni sähköiskujen vaara, sillä niissä käytetään hyvin korkeita jännitteitä. Alanko suositteleekin vaihdattamaan polttimot ammattilaisilla.
Toimivuuden lisäksi on hyvä tarkistaa valojen suuntaus. Jos valot on suunnattu väärin, valaistava osuus on joko turhan pieni tai valot häikäisevät vastaantulijoita. Useimmiten syynä on väärin asennettu polttimo, jota ei ole vaihdon yhteydessä saatu täysin oikeaan asentoon.
Ajovalojen puhtauteen pitää myös kiinnittää huomiota.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tutkimusten mukaan vain noin puolet suomalaisten autojen tuulilaseista on kunnossa. Erityisesti kiveniskemät laseissa ovat yleisiä. Lisäksi tuulilaseissa on halkeamia ja kulumaa, joka aiheutuu esimerkiksi huonokuntoisista pyyhkijänsulista.
– Jos lasiin tulee kiveniskemä, se kannattaa heti peittää esimerkiksi teipillä ja sen jälkeen korjauttaa välittömästi. Korjaus kestää noin puoli tuntia, Pekka Alanko kertoo.
Vaikka kiveniskemä tai halkeama lasissa ei olisi suoraan kuljettajan näkökentän kohdalla, on lasi silti syytä laittaa kuntoon. Tuulilasi on osa auton korirakennetta, ja lasin vauriot heikentävät sitä.
Myös raitisilmasuodatin on hyvä tarkistaa syksyn kynnyksellä, sillä se kerää kesällä reilusti pölyä. Vaihto ennen kosteita kelejä on suositeltavaa lasien huurtumisen estämiseksi.
Renkaiden riittävä urasyvyys vaikuttaa erityisesti märällä kelillä ajoturvallisuuteen. Jos urasyvyyttä on liian vähän, auto joutuu helpommin vesiliirtoon. Huonokuntoisilla renkailla myös jarrutusmatkat venyvät pidemmiksi.
– Liian kuluneilla kesärenkailla ajettaessa autoa on vaikea hallita märällä tiellä, mutta renkaat kannattaa oman ja muiden turvallisuuden takia vaihtaa jo ennen kuin ne ovat niin kuluneet, Alanko vinkkaa.
Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan märkäpito heikkenee ja jarrutusmatka pidentyy merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on alle 4 millimetriä.