Kirsi Seppälä
Somerolainen Pekka Virtanen on antanut merkittävän työpanoksensa tällä viikolla ensi-iltaan tulevan Kikka! -elokuvaan. Virtanen vastasi tuotannossa kaiken kuvatun ja äänitetyn materiaalin teknisestä laadun varmistuksesta, hallinnasta ja arkistoinnista sekä materiaalin valmistelusta jälkituotantoon. Virtanen työskenteli tuotannossa DIT:inä eli digital imaging technician -ammattilaisena.

Häntälän notkoista elokuva-alalle ponnistanut Virtanen kävi peruskoulun Somerolla ja jatkoi sitten opiskeluaan Salon ammattiopistossa. Suunnitteluassistentin työt eivät kuitenkaan valmistumisen jälkeen tuntuneet omilta, joten hän jatkoi opintojaan.
– Luova audiovisuaalinen tuotanto, erityisesti videontuotanto eri muodoissa kiinnostivat. Pääsin lopulta opiskelemaan Metropoliaan medianomin insinööritutkintoon, mistä valmistuin 2016. Insinöörilinja oli hyvin teknispainotteinen. Ajattelin meneväni siellä kohti jonkinlaisia tavoitteitani, vaikken suoraan maaliin. Se ei haitannut, sillä halusin katsoa, mitä siellä opiskelemalla aukeaa, Pekka Virtanen kertoo.
Ja aukesihan sieltä! Virtanen meni harjoitteluun mainostuotannon pariin Woodpecker Filmiin ja työskentelee siellä edelleen post-production managerina ja DIT:tinä
Nyt 31-vuotias Virtanen vaikuttaa tyytyväiseltä polkuun, jota hän on kulkenut ammattiinsa. 10 vuotta pääkaupunkiseudulla, nykyisin Vantaalla asuva Virtanen tekee työtä alalla, josta hän on kiinnostunut ja panostaa luovaan toimintaan vapaa-aikanaan musiikin parissa.
– Pienessä kylässä ei patistettu rikkomaan rajoja, mutta kyllä pienestä kylästä ja vaatimattomista piireistäkin pystyy ponnistamaan. Pois pääsee, ja takaisinkin pääsee, Virtanen tiivistää.

Korona-ajan Kikka!
Virtanen kertoo, että korona-aika oli mainoselokuvatuotantoyhtiölle hyvin haastavaa aikaa.
– Säästöliekillä poltettiin, oli lomautuksia, hän toteaa
Sitten onni kääntyi.
– Kevättalvella 2021 tuli puhelu esimiehelleni, että tarvitsisimme työntekijän tällaiseen Kikka-elokuvaan. Työn oli määrä alkaa 1,5 viikkoa puhelun jälkeen. Näimme siinä mahdollisuuden. Koska ajat olivat vaikeat, töitä ei ollut ja säästöjä piti tehdä, minut vuokrattiin jälkituotantoyhtiö Grade Oneen.
Virtanen kuvailee työtä mukavaksi, mutta koronan vuoksi haastavaksi.
– Kuvausryhmässä oli noin 50 henkeä ja joinakin päivinä avustajat mukaan lukien pääluku nousi sataankin, vaikka oli aluehallintoviraston kokoontumisrajoitukset päällä. Oli poikkeuksellista, että tällainen elokuva saatiin tehtyä. Tuotantoyhtiö oli käynyt asiantuntijoiden kanssa tarkasti läpi, miten rajoitusten aikana tällaista työtä voitiin mahdollisimman turvallisesti suorittaa. Tautitapauksiin varauduttiin muun muassa jakamalla työryhmä kolmeen eri vyöhykkeeseen sekä nimeämällä varahenkilöitä.
Rajoitusten vuoksi elokuvanteosta puuttui tavanomainen sosiaalisuus.

Materiaali kuntoon ja järjestykseen
Grade One Oy vastasi Kikka! -elokuvan kuvan jälkituotannosta. Siihen kuuluu kuvien värimäärittely, kuvien muokkaus, tehosteiden ja grafiikoiden lisääminen sekä tietenkin viimeistely ja toimitus.
– Vastasin kuvausten aikana siitä, että koko materiaali oli teknisesti kunnossa ja varmuuskopioitu vähintään kahdelle eri fyysiselle tallennusmedialle. Kaikkien työpanos kiteytyy tuotettuun materiaaliin ja siihen on sidottuna paljon rahaa, joten siitä on siis pidettävä erittäin hyvää huolta, Pekka Virtanen selventää.
Materiaalia pitkässä elokuvassa riittää! Kikkaa kuvattiin noin 55 tuntia; lopullinen elokuvan pituus on 116 minuuttia
– Laadun varmistamisen ja arkistoinnin lisäksi järjestelin kaikki kohtaukset leikkausohjelman aikajanalle leikkaajaa varten. Merkitsin ja nimesin kaikki kohtaukset ja synkronoin äänet kuvaan. Kun leikkaaja kuvausten jälkeen avasi projektin, hänellä oli kuva ja ääni yhdessä systemaattisesti lokeroituna, niin että hän tiesi, mistä aloittaa.
Virtanen aloitti materiaalin hallinnan jo kuvauksissa. Hän oli niissä päivittäin mukana. Kun kameran kortti täyttyi, Virtanen varmuuskopioi raakamateriaalin ja teki siitä kevyempiä katseluversioita eri käyttötarkoituksiin. Katseluversioiden avulla muun muassa ohjaaja, kuvaaja, tuottaja sekä rekvisiitta- ja maskeeraus pystyivät tarkastamaan, mitä on tehty. Osan tästä työstä Virtanen teki jo kuvauksissa kuvauspaikalla.
Pitkää elokuvaa tehtiin intensiivisesti. Kikka! -elokuvaa kuvattiin 27 päivän ajan, 25 päivää Helsingissä ja kaksi Tampereella.

Mainosfilmiä isompi kokonaisuus
Virtanen kertoo, että pitkän elokuvan tekninen tekeminen on pitkälti samanlaista kuin mainoselokuvien tekeminen. Kyseessä on kuitenkin isompi kokonaisuus, jota työstetään paljon pidempään ja siihen osallistuu valtava määrä ammattilaisia.
– Pitkän elokuvan jälkituotantoa suunnitellaan huolellisemmin mainoselokuvatuotantoon verrattuna. Suunnitelmat testataan ja katsotaan, että ne toimivat. Toimivaksi todettua työkulkua toteutetaan uudelleen ja uudelleen tuotannon aikana. Mainoselokuvaa tehdessä jälkituotannon työvaiheita ei yleensä ole tarvetta testata, koska kyseessä on helpommin hahmotettava kokonaisuus.
Todistus osaamisesta
– Tämä antoi näkökulman siihen, mitä olen tehnyt pitkin lyhyttä työuraani ja sain tietää, että taitoni pätevät tällaisessa, hieman erilaisessakin työssä. Minulle tuli ammattitaitoinen olo, kun osaamiseni toimi muuallakin kuin mainoselokuvien teossa, Virtanen summaa.
Seuraava askel työurallakin on jo selvä
– Teen mainoselokuvia, sillä tällä hetkellä kaipaan työelämältä tasaisuutta. Vapaa-aikanani keskityn vahvasti musiikin tekemiseen. Se on intohimo, mitä haluaisin toteuttaa, kesällä EGRES-bändin kanssa esikoisalbuminsa julkaissut Virtanen sanoo.
Vaikka alun perin Virtanen halusi tehdä luovaa työtä, hän on nykytilanteeseen tyytyväinen.
– Luovuutta on monenlaista ja sitä saan hyödyntää myös teknisessä työssä. Suuremmat taiteelliset paukut haluan säästää vapaa-ajalle, hän tiivistää.
Kikka!
-Tarina Kikasta, joka 90-luvulla nousee Suomen musiikkimaailman huipulle
-Julkaisupäivä: 12. lokakuuta 2022
-Ohjaaja: Anna Paavilainen
-Tuottaja: Kaisla Viitala
-Tuotantoyhtiö: Komeetta Filmi
-Leikkaaja: Tuuli Alanärä
-Kuvaus: Pietari Peltola
-Käsikirjoittaja: Maarit Nissilä
-Budjetti: 1 505 000 euroa
-Levittäjä: Nordisk Film

Kommentti:
Kikka! peilaa aikaansa
Pekka Virtanen pitää Kikka! -elokuvaa onnistuneena kuvauksena Kikasta.
– Sara Melleri Kikkana kohtasi hyvin sen kuvan, mikä minulla on Kikasta. Tutustuin itsekin hahmoon enemmän tuotannon aikana ja katsoin Kikan aikanaan antamia haastatteluja ja sitä, miten hän on esimerkiksi esiintynyt. Elokuva oli mielestäni melko onnistunut kuvaus Kikasta ja hänen tapahtumarikkaasta urastaan, Virtanen kertoo.
Henkilökuvan lisäksi elokuva esittelee hienosti sen hetkistä ajankuvaa.
– Tuohon aikaan artistia tuotteistettiin ja kohdeltiinkin aika kaltoin, esineenä eikä aina ihmisenä. Uskon, että elokuva peilaa sen hetkistä aikaa hyvin ja esittää realistisen kuvauksen aiheesta, millaista oli olla naisartisti tuohon aikaan, Virtanen uskoo.