Nuoret toistensa tukena koulunkäynnissä

0
Iina Nivalinna (vas.), Annukka Koivula, Henrika Lehtinen ja Milena Hyytiäinen aloittivat ZempPari-koulutuksen. Kouluttajana oli ensimmäisellä kerralla vapaaehtoistyön koordinaattori Sirpa Stenström (toinen oikealta) MLL:n Varsinais-Suomen piiristä.

Somerolla lukiolaisille alkoi jälleen vapaavalinnaisena ZempPari-koulutus. Nuoria koulutetaan olemaan kaverina, tukijana ja tsemppaajana oppilaalle koulunkäynnissä, läksyissä ja kokeisiin valmistautumisessa.

Somerolla ohjaajakoulutuksen saanut lukiolainen ja yläkoulun oppilas muodostavat yhdessä työskentelyparin eli ZempParin. Lukiolaiset saavat tsempattavakseen tukea toivoneen yläkoululaisen. Yleensä koulukuraattori yhyttää tukea haluavan ja tukijan toistensa luokse. Koulu- ja nuorisotoimi ovat tukena.

Mukaan ilmoittautui kuusi nuorta Someron lukiosta.

Henrika Lehtinen olisi lähtenyt mukaan jo aiemmin, mutta kurssi ei silloin mahtunut opintoihin. Hän uskoo, että kurssista on apua hänen jatko-opiskeluissaan sosiaalialalla.

Milena Hyytiäinen halusi olla avuksi muille. Hän arvelee, että olisi ehkä tarvinnut itsekin tsemppaajaa omana yläkouluaikanaan.

Iina Nivalinnaa hieman jännittää, osaako hän olla avuksi. Jospa ei itsekään osaa sitä, mihin yläkoululainen pyytää häneltä apua.

Vapaaehtoistyön koordinaattori Sirpa Stenström Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piiristä sanoo, ettei tarvitse osata kaikkea.

– Aina voi sanoa, etten osaa. Jos ei tiedä, niin voi ottaa yhdessä selvää. Apua voi aina pyytää. Tukea voi saada muilta tsemppariksi opiskelevilta, ohjaajalta, nuorisotoimelta ja niin edelleen.

Koulutus kestää 10 kertaa eli 20 oppituntia. Kun on käyty viisi opetuskertaa, niin voi jo ryhtyä tsemppaamaan yläkoululaista. Tsemppaus voi tapahtua koululla, uimahallilla tai missa ZempPari yhdessä määrittelee.

Stenström sanoo tsemppaajalta vaadittavan halua auttaa.

– Rohkeutta, toisen kohtaamista ja rinnalla kulkemista, jatkaa Stenström.

On tutkittu, että tsempattava suoriutuu aiempaa paremmin koulutehtävistä, opiskelumotivaatio kasvaa ja arvosanat nousevat. Tsemppaaja on saanut iloa ja hyvää mieltä, kun on voinut auttaa. Myös tsemppaajan kouluarvosanoissa on havaittu nousua. Näin on käynyt etenkin ruotsin kielen opinnoissa.

Koulutuksesta saa todistuksen, josta on hyötyä muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon opinnoissa.

ZempPari-toiminta on ennaltaehkäisevää. Sen tavoitteena on edistää lasten ja nuorten hyvinvointia, ehkäistä ongelmien kasautumista ja tukea sosiaalisten verkostojen luomista.

Somero on ollut uranuurtajia ZempPari-toiminnassa. Yhteistyötahoina ovat olleet etenkin MLL:n Varsinais-Suomen piiri, Someron sivistys- ja nuorisotoimi, Somero-opisto, Someron Leijonat ja Rotaryt sekä K-Supermarket Härkätie.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän