Digitaaliseen ulkomainontaan keskittynyt Medialiiga tummentaa yhdessä elektroniikkaliike Gigantin kanssa ulkomainostauluja 16 paikkakunnalla ympäri Suomea loppiaiseen saakka.
Yksi Medialiigan mainostauluista sijaitsee Someron keskustassa liki liikenneympyrää.
– Medialiiga hyödyntää mainostauluissaan modernia teknologiaa, joka mahdollistaa innovatiivisten mediaratkaisujen hyödyntämisen. Tällä teolla haluamme näyttää mallia, kuinka yksinkertainenkin luova ratkaisu voi vaikuttaa monella eri tasolla, kertoo Medialiigan toimitusjohtaja Antti Vääri .
Testien mukaan 20 prosenttia tummempi mainos kulutti laitteesta riippuen jopa 14 prosenttia vähemmän sähköä.
Tummennus painottuu yöaikaan ja sähköverkon ruuhkaisimpiin aikoihin arkiaamuisin ja -iltaisin.
Idea perustuu LED-teknologian oivaltavaan hyödyntämiseen. Suurien LED-mainostaulujen teknologiaa voi verrata OLED-näyttöihin, joissa kuva muodostuu sarjasta yksittäisiä LED-valoja. Mitä vähemmän LED-valoja on päällä, sitä vähemmän sähköä mainospinta kuluttaa.