Somerolla keskustellaan kouluverkosta ja kyläkoulujen kohtalosta. Sote-uudistuksen jälkeen sivistystoimen palvelut ovat tärkein kunnallinen palvelu. Someron alakoulut on tärkeä säilyttää nykyisenlaisina. Yhtenäiskouluun ei ole tarpeen siirtyä.
Kyläkouluissa lapsilla on työrauha, rauha tutustua opettajiin ja oppilaisiin aivan toisella tavalla kuin isoissa kouluissa. Varsinais-Suomessa on isoja kouluja, joissa kamppaillaan koulukiusaamisen ja jopa kouluväkivallan kanssa. Näitä esiintyy herkemmin kouluissa, joissa opettajat eivät tunne oppilaita eivätkä oppilaat opettajia.
Oppilaille on tärkeää elää vireässä kyläyhteisössä, tuntea naapureiden lapsia, ja käydä koulua näiden kanssa lähellä kotia. Muualla haikaillaan sitä yhteisöllisyyttä, joka kehittyy kyläkoulun ympärille. Vireä kylä ja elinvoimainen maaseutu ovat erittäin otollisia kasvualustoja hyvälle lapsuudelle ja koulut ovatkin usein kylän elinvoiman ylläpitäjä.
Kun kouluja lakkautetaan, on tuloksena pitkät koulukyytimatkat ja lapsella alati vähenevä mahdollisuus harrastuksiin tai liikuntaan koulun jälkeen. Kouluterveystutkimusten mukaan lapset liikkuvat jo nyt liian vähän. Pimeällä koulukyydistä kotiin saapuva lapsi ei useinkaan jaksa ulkoilla, eikä siihen ole aikaakaan, kun aamulla kyyti lähtee jo varhain. Eikö päättäjien tehtävä ole vaalia lasten terveyttä, eikä päinvastoin?
Häntälän koulu jo lakkautettiin ja alueen lapset käyvät nyt Kirkonmäen koulua. Kun kyläkoulujen lakkauttaminen ei tuo merkittäviä säästöjä, vaan sen vaikutus on pelkästään negatiivinen, millä järkiperusteella voidaan enää esittää Pitkäjärven, Oinasjärven ja Kirkonmäen koulujen lakkauttamista puhumalla kylien ja Someron kehittämisestä?
Kristillisdemokraatit (KD), Reima Anolin
Perussuomalaiset (PS), Matias Mäkinen
Vasemmistoliitto (Vas), Elli Kurkikangas
Vihreät (Vihr), Heidi Bergström