Kolmisen vuotta sitten Someron Palomieskerhon omistamaa vanhaa paloautoa ryhdyttiin korjaamaan museorekisterikuntoon.
Juha Laine ja Matti Soini häärivät organisoijina etsimässä rahoitusta entraamiselle sekä osien ja tarvikkeiden hankinnalle, mutta myös osaavien ammattilaisten löytämiselle.
Juha Laine sanoo, että nyt on edetty siihen vaiheeseen, että elokuun alussa on tarkoitus mennä vuosimallin 1938 Fordson Sussexilla näytille harrasteajoneuvotapahtumaan Pick Nickiin, Forssaan.
Laine kiittää kaikkia apuaan, ammattitaitoaan, osia ja avustusta antaneita.
Auto saatiin maaliin pusulalaisen Harri Paakin maalaamossa.
– Hinta oli sopiva, joten päädyimme näihin mukaviin maalarimestareihin. He ymmärsivät, ettei autosta olla tekemässä nykyaikaista uutta, ja maalipinta saa vastata alkuperäisen pinnan laatua. Hienoa työtä tekivätkin, kiittelee Laine.
Rahankeräyskin järjestettiin. Juha Laine kuvaa tulosta verrattain vaatimattomaksi.
– Yksi merkittävä lahjoitus saatiin yksityiseltä taholta. Sitten Jarkko Palén lahjoitti akun, Fixus moottoriöljyä, Hydro-osa erilaisia osia, luettelee Laine avittajia.
Kotiseutuneuvos Voitto Ollonqvist teki uuden tikasparin kadonneiden tilalle ja tikkaiden metalliosat hitsasi Ville Laaksonen.
– Lars Lemberg teki kaksi lukkoa, jotka ovat todellisia taidonnäytteitä. Amerikkalaisten autojen ekspertti ”Jokke” Jalava korjasi ja sääti kaasuttimen. Rengaslahjoitus on tulossa.
Länsi-Uudenmaan Ammattikoulu Luxia on oppilastöinä siirrellyt autoa useita kertoja tallista talliin ja maalaamoon. Väliaikaisen tallipaikan lahjoitti ensin Aleksi Uutela, sitten Harri Paakki ja nyt talliaan antaa käyttää Ari Joro.
– Vielä tulemme tarvitsemaan tukea ja apua muutamissa hankalissa töissä. Oskari Wahlsten on luvannut rengastyöapua. Lattiapinnoitteeksi kaipaamme vielä kumimattoa, sanoo Laine ja pyytää ottamaan häneen tai Matti Soiniin yhteyttä, jos haluaa olla mukana somerolaisia auttaneen menopelin kunnostustöissä.
Englannissa 1938 valmistettu kuorma-auto Fordson Sussex otettiin vuonna 1948 Someron palokunnan käyttöön. Se oli rakennettu paloautoksi somerolaisvoimin. Korin päämateriaali on puu.
Autoa aiotaan jatkossa käyttää muun muassa tilaisuuksien vetonaulana ja juhlijoiden kuljettamisessa, esimerkiksi hääautona.