
Lapset ja nuoret synnyttivät installaation
Kirjaston Parvigalleriassa kiemurtelee maalausten jono lattialta seinälle ja takaisin.
Someron taidekoulun lapset ja nuoret ovat tarttuneet hyvin erilaisiin aiheisiin. He ovat tallentaneet taiteeseensa muun muassa eläimiä, lapsia, nuoria, harrastuksia, satuolentoja, avaruusaluksia, rakennuksia ja luonnonilmiöitä.
Tekemisen alkuun lähdettiin lukemalla kirjaa.
– Sai valita tieto-, fantasia-, satu-, minkä kirjan hyvänsä. Taisi jollain olla sarjakuvalehtikin. Maalauksen pohjaksi saattoi valita kirjasta yhden merkityksellisen kappaleen, lauseen, josta alkaa työstää taideteostaan. Sai rakennella, piirtää, maalata, valita minkälaisen tekniikan tai työtavan tahansa. Suurin osa maalasi, kertoo Somero-opiston suunnittelijaopettaja Anne Turkulainen.
Tekijöiden äänen voi kuulla näyttelyssä ihan oikeasti. Tallenne juoksee non stoppina näyttelytilassa. Tekijät sanovat pienen pätkän, ehkä juuri sen lauseen, jossa heidän lukemansa kirjan ydin avautuu; lause, josta he saivat inspiraation teokseensa.
Jokainen lause tarjoaa mielikuvitukselle materiaalia. ”Pentu kyllästyy olemaan peiton alla. Se haluaa leikkiä.”, ”Päät poikki.”, ”Karhu on kokoonsa nähden nopea eläin.”, ”Osaako jompi kumpi saksanpolkkaa?”, ”Avaimet katoavat kasseihin.”, ”Ainoa suututtaa; pikkuveli sai jäädä äidin kanssa kaupunkiin.”, ”Onneksi voin elää samaan aikaan hänen kanssaan.”, ”Sinä päivänä aurinko oli keltainen.”, ”Aivastukset ja yskähdykset ovat ääniä, joita vauvat päästävät.”, ”Metsä kuuntelee, kun kuiskaan.”, ”Eläimet ovat vaarallisia.”, ”Sinä yönä, jona Ronja syntyi, kävi ukkonen kallioitten yllä”, ”Kotipiha kaukana, mutta kaveri lähellä sydäntä.”, ”Painoin hissin nappia.” tai ”Mitä jos he hyppäisivät laskuvarjolla?”.
Lukeminen otettiin teosten alullepanevaksi keinoksi myös sen takia, että tutkimukset osoittavat lukemisen vähentyneen lasten ja nuorten keskuudessa. Siitäkin on osoituksia, että on yläasteikäisiä, jotka eivät ymmärrä lukemaansa.
– Se ei kyllä näkynyt tässä meidän lasten ja nuorten joukossa. Kirjat ovat olleet tärkeitä vaikuttimia teosten synnyssä, muistuttaa Turkulainen.
– Kirjallisuus, musiikki, luonto ovat hyvin usein innoittajana taiteen tekemisessä. Sitä kautta saadaan ideoita ja luodaan uutta. Taiteella voi sanoittaa tärkeitä asioita.
Taiteesta tehtiin installaatio, tällä kertaa teosjono. Tilateoksen teko on yksi osa taidekoulun opetussuunnitelmaa.
– Yhden tekijän aivoitus ja teos on tärkeä, mutta se on nyt yksi osa kokonaisuutta.
Mielikuvia -näyttelyssä on taidetta 86 lapselta tai nuorelta. Joukossa on somerolaisten lisäksi töitä koskelaisilta Somero-opiston opiskelijoilta.
Someron taidekoululaisten – lasten ja nuorten – taide- ja kevätnäyttely Mielikuvia 4.4.–25.4. kirjaston Parvigalleriassa