Teksti ja kuvat Olli Salomäenpää
Kuin kupari ja kirsikkapuu kättelisivät toisiaan. Näin voisi kuvata Härkälän kartanon galleriassa olevan näyttelyn olemusta. Aaltojen lomasta metsän siimekseen –kokonaisuudessa on esillä somerolaislähtöisen Juhani Aaltosen luontoaiheista metalligrafiikkaa ja tälle parina on japanilaisen Hiroshegen (1797–1858) tekemä puupiirrossarja. Tokaidon tien 53 pysähdyspaikkaa ja kaksi kaupunkia (valmistui vuosina 1831–34) esittelee japanilaisen Härkätien, Tokaidon tien maisemia ja matkantekoa shogunin pääkaupunki Edosta keisarilliseen Kiotoon.

Juhani Aaltonen sai kipinän metalligrafiikkaan 1990-luvulla Someron lukion valinnaiskurssilla ja on siitä lähtien kehittänyt taitojaan erilaisilla kursseilla sekä taidegraafikkojen, kuten Teija Immosen ja Susanna Suikkarin opeissa. Suomalaisista graafikoista Juhani Aaltonen pitää esikuvinaan myös Pentti Kaskipuroa sekä Esa Riippaa.
Aaltonen saa töihinsä innoituksen luonnosta sekä matkoilta. Näitä muistikuvia ja aiheita hän haluaa tuoda esille omissa töissään. Tässä näyttelyssä teoksia yhdistää juurikin kesän vehreys ja Suomen moninainen luonto.
Näiden kahden piirroskokoelman vastapainona on tarjolla myös lähestulkoon leikkiä ja ihastusta.
Härkälän kartano sai viime vuonna kaksi lahjoitusta, joista toinen on Marita Vuorenjärven kokoelma käsintehdyistä posliininukeista sekä nukkekodeista. Toinen pitää sisällään Anja Hallikaisen ompelemia nukkeja Turun linnan hoviväestä 1500-luvulta alkaen.
Varsinkin nukkekodeissa oleva yksityiskohtien runsaus hämmästyttää katsojansa kerta toisensa jälkeen.
Härkälän kartanon pysyvinä näyttelyhuoneina jatkavat Japanihuone, Kiinasali, Samurait ja Vanhanajan lelut -huone, jotka ovat saaneet osastoilleen täydennyksiä.
Monen pienen tytön mahdollisia leikkejä ja unelmia nostattava Barbie-huone on puolestaan rakennettu uudelleen ja se on saanut myös uutta esineistöä kokoelmaansa.
