Teräsvaari kuntoilee jaksaakseen arjen ja saadakseen mielihyvää

0
Juhani Nylund tekee pienen sarjan ensin pienellä vastuksella, sitten pikkuhiljaa nostaa painonmäärää ja lopulta ollaan laitteen maksimissa.

Kun kellon viisarit näyttävät noin 5, niin Juhani Nylundin sisäinen kello panee hänet automaattisesti nousemaan ylös sängystä.

Hän juo lasillisen tuoremehua ja lähtee kuntosalille. Ensi hetket hän saa olla Kareliinissa yksin, sitten saapuu toinen aamuvirkku ja tuonnempana sisään pelmahtaa lisää liikkujia.

Juhani Nylund ottaa lämmöt soutulaitteella. Hän lämmittää kehon. Nylund käyttää pyramiditaktiikkaa, joka reitittää kropan suorituksiin.

– Lämmitän kropan niin, että se pystyy asteittain suoriutumaan vaativammista tehtävistä.

Kuntosalilla se tarkoittaa, että alkuun lähdetään pienillä painoilla ja pikkuhiljaa nostetaan painokiloja ylöspäin.

Nylund myös lopettelee liki parituntisen kuntosalisessionsa rauhallisesti. Siihen kuuluu tasapainoharjoituksia, esimerkiksi yhdellä jalalla seisomista, ja lopuksi riippumista rekissä. Sen jälkeen keho ja mieli ovat rauhoittuneet, ja mies on valmis suuntaamaan kotiin. Aamiaiseksi Nylund herkuttelee viilillä, jonka päälle laittaa marjoja tai hilloa ja lopuksi kukkurallisen leseitä.

Tietyt rutiinit, päivittäin samaan aikaan tapahtuvat asiat ovat Nylundille tärkeitä.

– Ne rytmittävät päivän, tuovat ryhtiä.

Yleensä hän on pää tyynyssä kello 21. Tarkka vuorokausirytmi sopii hänelle.

Vaellusretkien vetäjä tarvitsi hyvän kunnon

Juhani Nylund aloitti kuntosaliharjoittelun samoihin aikoihin, kun siirtyi eläkkeelle 25 vuotta sitten. Lapinhullulle syy oli selkeä. Suomen Matkailuliiton kouluttama tunturiopas halusi olla kunnossa, kun vetää vaellusretkiä ja ahkiota Suomen, Ruotsin ja Norjan tuntureilla.

– Siellä olen vastuussa muista. Pitää olla valmiutta, jotta pystyy auttamaan ja rohkaisemaan toisia, toteaa Nylund, joka nykyään lähtee oppaaksi ja vetovastuuseen enää porukoille, jotka tuntee ja tietää selviävän ponnistuksista.

Hän on saanut useita tunnustuksia muiden liikuttamisesta, esimerkiksi Suomen Ladun hopeisen ansiomerkin ja Lounais-Suomen Liikunnan Mestariliikkuja -tittelin.

– Haluan olla hyvässä fyysisessä kunnossa, jotta jaksan normaalit asiat ja eteen tulevat yllättävät jutut.

– Siinä on myös mentaalinen puoli: Mieli ja fyysinen kunto ovat yhteydessä toisiinsa.

Salille häntä houkuttelee myös suoritusten jälkeinen hyvänolon tunne, mielihyväendrofiini.

– Kun onnistuu, niin se panee kokeilemaan, nouseeko vielä tuokin paino.

Säännöllisellä tavoitteellisella päivittäisellä harjoituksella Juhani Nylund pääsee monilla kuntosalilaitteilla maksimisuorituksiin ja saavuttaa ikä- ja painoluokka huomioiden ennätystuloksia.

– Täällä salilla olen saanut lempinimiä; kutsuvat ihme ukoksi ja teräsvaariksi, kun nostot kuulemma näyttävät niin kevyiltä, kertoo marraskuussa 85 täyttävä kuntoilija.

– Ovat ne sanoneet, että näytän vähintäänkin 15 vuotta nuoremmalta kuin ikävuoteni osoittavat.

Ohjatussa ryhmässä hyvä aloittaa

Juhani Nylund sai ensiohjeet kuntosaliliikuntaan Someron Liikunnan silloisilta työntekijöiltä, toiminnanjohtaja Arvi Teppalalta ja liikunnanohjaaja Tiina Nurmelta .

Nylund neuvookin kuntosalin ensikertalaista osallistumaan vaikka aluksi ohjattuun ryhmään, jossa kierretään kaikki salin laitteet ja opastetaan niiden käyttöä.

– Silloin saa heti aluksi oikeat ohjeet, miten laitteet toimivat ja miten käyttää niitä turvallisesti. Kun oppii oikean tekniikan, ei tule tehtyä liikkeitä väärin, ei rikottua paikkoja eikä tehtyä hallaa terveydelleen.

Sitten on helpompi tulla yksinkin kuntosalille.

Metsässä kävely on hyvää tasapainoharjoittelua

Juhani Nylund pitää luonnossa liikkumisesta.

– Sauvakävely on ylivoimainen liikuntamuoto, ja varsinkin luonnossa kävely. Metsäpoluilla on nousuja ja laskuja. Se on hyvää tasapainoharjoittelua kaikenikäisille. Siten pystyy hallitsemaan kehoaan eteen tulevissa tilanteissa.

Juhani Nylund kuntoilee myös siksi, että jaksaa ahertaa noin parin tuhannen neliön puutarhassaan.

– Arjessa on hyötyä lihasmassasta. Pitää olla voimaa, että jaksan tehdä talon huoltotyöt sekä puutarhan ja pihan työt niin kesällä kuin talvellakin.