Joka toinen suomalaisautoilija aikoo ajaa renkaansa loppuun lain edellyttämälle 1,6 millin sakkorajalle ennen uusien hankkimista. Asia on noussut esiin Autonrengasliiton kuluttajatutkimuksessa useana vuonna.
Kun rengas ikääntyy, kumin pito-ominaisuudet erityisesti kylmällä ja märällä kelillä heikkenevät merkittävästi. Renkaan ikääntynyt kumi ja matalaksi ajetut urat ovat vaarallinen yhdistelmä kaikille tielläliikkujille.
– Se on todella huono juttu. Puolueettomien rengastestien mukaan siinä vaiheessa urat eivät enää juurikaan poista vettä renkaan ja tienpinnan välistä, jolloin jarrutusmatkat ja vesiliirron riski kasvavat, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.
Kesärenkaat kannattaakin tarkastaa nyt. Syksyllä sateiset kelit yleistyvät ja pimeänajo lisääntyy. Kesärenkaissa urien turvasuositus sadekelillä on 4 milliä.
– Juuri syksyllä renkaalta vaaditaan sitä pitoa. Eteläisessä Suomessa kesärenkailla voidaan ajaa vielä kuukaudesta puoleentoista. Renkaat on syytä uusia kulumisen, ei kalenterin mukaan, Nuora muistuttaa.
Renkaiden valmistusajankohdan näkee renkaan kyljen nelinumeroisesta DOT-merkinnästä. Sen kaksi ensimmäistä numeroa merkitsevät valmistusviikkoa ja kaksi viimeistä numeroa valmistusvuotta.
Kesärengas kestää noin 30–35 000 kilometriä. Jos siis vuodessa ajaa yhteensä noin 10 000 kilometriä ja siitä kesärenkaalla puolet, kuuden vuoden käyttöikä tulee täyteen.
Lämpöisestä syksystä huolimatta talvirenkaiden vaihtoaika lähenee vääjäämättä.
– Jottei talvi pääsisi jälleen kerran yllättämään autoilijaa, on talvirenkaiden kunto syytä tarkastaa mahdollisimman pian.
– Kun renkaat ovat kuluneet tavalla tai toisella, on turvallisinta uusia ne saman tien, eikä odottaa suotta seuraavaa sesonkivaihtoa. Turvallisuusteko on samalla ympäristöteko, sillä kierrätyksessä rengas saa uuden elämän uusioraaka-aineena.
Suomen Rengaskierrätys Oy jalostaa renkaista muovi- ja kumiteollisuudelle uusioraaka-ainetta, jolla voidaan korvata 25–50 prosenttia tuotteen öljypohjaisista materiaaleista.
Talvella
Ajetaan talvirenkailla
-tieliikennelaki edellyttää kesärenkaalta 1,6 mm urasyvyyden, rengastestien mukaan veden tehokas poistuminen renkaan ja tien välistä edellyttää kuitenkin noin 4 mm urasyvyyttä
-talvirenkaissa urasyvyyden minimivaatimus on 3 mm, mutta uraa olisi hyvä olla noin 4–5 millimetriä
-nastojen määrä rengassarjan parhaan ja huonoimman renkaan välillä ei saa poiketa 25 prosenttia tai enempää
-Suomen tieliikennelaki edellyttää talvirenkaiden käyttöä marraskuun alusta maaliskuun loppuun olosuhteiden vaatiessa
-on auton kuljettajan vastuulla varmistaa, että autossa on vuodenaikaan ja olosuhteisiin sopivat renkaat
-kelin niin edellyttäessä talvirenkailla voidaan ajaa myös talvirengaskauden ulkopuolella