Tuntui pahalta lukea Jani Kurvisen kirjoitusta koskien Varhan toimintaa. Hänen mukaansa Varhan toiminta olisi pitänyt ottaa jo aikaisemmin käyttöön. Että esimerkiksi pienessä ajassa Somerolla olisi ajettu alas terveyskeskus, varsinkin sairaiden ja vanhempien ihmisten osalta.
Nyt on monet asiat tehty vaikeiksi, ja ne tulevat kalliiksi, ja viime kädessä ihmiset joutuvat kärsimään.
Iso osa vanhemmista ihmisistä ei hallitse älypuhelimia tai tietokoneita; käytössä on vain tavallinen puhelin.
Yritin itse tilata laboratorioaikaa, joka tämäkin on tilattava Turusta. Soitin sinne ja odottelin 30 minuuttia. Ei vastattu, ja nauhalta tuli tiedote ”voit hoitaa tämän tietokoneella”. Kerran yritin saada ystävälle apua, ja monien soittojen ja yritysten jälkeen sain vastaukseksi: ”Miksi hän ei itse hoida asiaa?”.
Tällaiseen turhaan byrokratiaan menee paljon aikaa, tulee kalliiksi ja ihmiset kärsivät. Kaikki asiat on kysyttävä Turusta. Saatiinhan kuitenkin monta kallispalkkaista johtajaa ja edustajaa.
Olisi oikein hyvä, että paikallinen edustaja tulisi joskus vanhusten ja yleensäkin kuntalaisten pariin kertomaan, mitä Varha on suunnitellut Someron osalle. Samalla voisi kysellä asioista, jotka askarruttavat ja keskustella, miten voisimme pitää palvelut täällä Somerolla.
Nyt jos pääset vastaanotolle ja joudut potilaaksi eikä Somerolla ole paikkaa, potilas voidaan viedä Varhan alueella olevalle tyhjälle paikalle, missä on tilaa. Kaikki eivät pysty lähtemään 100 kilometrin päähän katsomaan potilasta.
Sotessahan piti palvelujen parantua. Kertokaahan, mikä tässä on parantunut?
On surullista, että nämä vanhukset, jotka ovat kovalla työllä nostaneet Suomen nykyiseen hyvinvointiin ja jotka tarvitsisivat apua, eivät tahdo sitä saada.
Toivotaan kaikille terveyttä ja hyvää syksyn jatkoa. Koetetaan pärjätä!
Raimo Hallikainen