– Ei mitään. No jaa, on ollut joskus 25–30 vuotta sitten, mutta ei sekään ollut mitään vakavampaa. Ihan oli musta jää ja auto vain meni ojaan, Tommi Mikkonen vastaa, lisäten vastaavia sattuvan varmaankin melkein kaikille.

– Aina olen päässyt kulkemaan, eikä edes auto ole jättänyt minua tielle. Ei pakkasillakaan, Hannele Ahola kertoilee.

– Pärnämäentiellä oli juuri kuorma-auto ojassa. Sinne se oli keikahtanut ja liikenne seis. Omalle kohdalla ei ole ollut mitään, kerran meni akku kovilla pakkasilla, Alpo Nybom muistaa.
—————————
Kolarit voivat olla vakavia ja inhimillinen toiminta vaikuttaa usein onnettomuuden syntyyn. On kuljettajan tai liikkujan erilaisia toiminta- tai havainnointivirheitä, mutta myös tietoista riskinottoa ja välinpitämättömyyttä, kuten ylinopeuksia, päihteitä, väsyneenä ajamista, terveydellisiä riskejä ja tarkkaamattomuutta.
Liikennerikoksista merkittävä osa on liikenneturvallisuuden vaarantamisia (59 %), joista merkittävä osa (64 %) on nopeusrajoitusten rikkomisia. Rattijuopumukset muodostavat 15 % kaikista liikennerikoksista. Varsinais-Suomessa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa noin joka neljäs osallinen on ollut päihteiden vaikutuksen alaisena.