” Sähköautojen kannattavuus perustuu useisiin tekijöihin, kuten alhaisempiin käyttökustannuksiin ja ympäristöystävällisyyteen. Sähköautot tarjoavat usein pienemmät käyttökustannukset kilometriä kohti, koska sähkö on polttoaineena polttomoottoriautoihin verrattuna edullisempaa. Lisäksi sähköautot ovat yleensä huoltovapaampia, sillä niissä on vähemmän liikkuvia osia ja vähemmän kuluvia komponentteja kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa. Ympäristönäkökulmasta sähköautot voivat myös vähentää hiilidioksidipäästöjä, jos niitä käytetään uusiutuvalla energialla ladattuina.”
Näin vastaa keinoäly ChatGPT, kun siltä kysyy, miksi sähköauto on niin kannattava liikkumismuoto verrattuna polttomoottoriautoon. Se vastaa aika varovasti, etuja on enemmän ja isompia.
Liikenteen osuus Suomen kaikista kasvihuonepäästöistä on 20 prosenttia. Suomen kunnianhimoinen ja oikeansuuntainen tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä, minkä toteutumisen yhtenä edellytyksenä on asteittainen luopuminen fossiilisista energianlähteistä liikenteessä. Muutosta monet autoilijat jo noudattavat ja autotehtaat toisensa jälkeen uutisoivat tuotannon keskittämisestä sähköön.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan ladattavien autojen osuus ensirekisteröinnistä kasvoi viime vuonna lähes 55 prosenttiin. Täyssähköautojen osuus näistä oli noin 34 prosenttia ja lataushybridien noin 21 prosenttia. Bensiiniautojen osuus oli noin 40 ja dieselien enää 6 prosenttia.
Eniten sähköautoja asukasta kohden on Norjassa. Kaikkiaan 400 000, viidennes autokannasta. Sähköllä pärjää siellä myös pakkasella – mikäli joku täällä epäilee.
Myös Suomi tulee yltämään Norjan tasolle, siihen vain kuluu pidempi aika. Syyskuussa Norjassa rekisteröidyistä autoista jo 93 prosenttia kulki akkuvoimalla.
Usein kuulee väitteen, ettei ladattava hybridi ole sähköauto, onhan siinä sähkön lisäksi myös polttomoottori. Käyttääkö ”hybridisti” liikkumiseensa bensaa tai dieseliä, ja vielä päälle sähköä?
No, eipä juuri käytännössä. Tosiasia on, että hybridiautolijakin ajaa pääosin sähköllä. Asia voidaan perustella tietäen, että hybridiautoissa akkukantama riittää noin 30–60 kilometrin matkalle, parhailla jo 90 kilometriä. Koska suuri osa päivittäisistä matkoista on verraten lyhyitä, voidaan todeta, että varovaisenkin arvion mukaan yli 90 prosenttia hybridien ajoista on sähköllä.
Miksi ostaa hybridi, jos täyssähköautolla porhaltaa yli 500 kilometriä? Jos Lapin matka on 1 000 kilometriä, matkantekoon riittää 2–3 latausta. On hyvä pitää taukoja ajamisesta, kuten raskaanliikenteen kuljettajillakin on lakisääteiset paussit.
Harva ajaa Lappiin useita kertoja vuodessa. Miksi siis kuljettelee aina muulloinkin mukanaan ylimääräistä polttomoottoria ynnä varusteita, polttoainesäiliötä, vaihdelaatikkoa, starttimoottoria, pakoputkea ja maksaa niiden huollot. On kahdet ”ajovehkeet”, kun voisi selvitä vain sähköllä – ja myös Lappiin.
Ajaminen sähköautolla kustantaa pörssisähkössä ja kotilatauksessa halvimmillaan 2–3 euroa sataselta. Polttomoottoriauton ajokustannus on ollut viime aikoina halvimmillaan nelinkertainen, helposti jopa yhdeksänkertainen, ja vielä sitäkin enemmän.
Sauli Kaipainen, toimittaja