Summa on kolminkertainen viimevuotiseen nähden, ja asvalttia saavia kohteita on 87 eri puolilla maakuntaa. Hyvä niin, mutta ikävä puoli asiassa on, että Ely ei asvaltoi Somerolla ensi kesänä mitään.
Varsinais-Suomen Ely-keskuksen Someron aluevastaavana toimiva Petri Suomi toteaa, että jos hän saisi päättää, teitä asvaltoitaisiin joka paikassa enemmän. Rahahanojen suunnasta ja kokoluokasta päättävät kuitenkin muut.
Petri Suomi tuntee Elyssä parhaiten Someron tieolosuhteet, sillä hän ne näkee.
– Kyllä siellä niitä tarpeita olisi. Niin sanottu alempi verkko, erityisesti kun Somerolta mennään Härkälän kautta Häntälään, on ollut jo vuosikaudet erittäin huonossa kunnossa. Sama jatkuu Häntälän notkoissa, saatikka sitten jotkut Vilukselan takanurkat, Petri Suomi poimii esimerkkejä.
Hän pitää onnena, että muutama vuosi sitten Vanha Härkätie Somerolta Turkuun päin saatiin kuntoon. Siitäkin on jo aikaa.
– Kantatie 52, kun mennään 10-tielle, joka meillä on kunnossapidon hoidossa, mutta jossa päällystyshommat ovat hämäläisillä, niin niistä tulee niin sanottuja ’saumoja’. Enemmänkin kunnostuskohteita ottaisi. Jossain kulkee raja; johonkin saadaan, mutta tarpeita olisi enemmän.
– Jos minä saisin päättää, niin toivoisin Häntälän-Talvisillan suuntaan uutta asvalttia, se on ’roikkunut’ kauan. Ongelmat kulminoituvat ajatellen talvihoitoakin. Huonompia teitä ei saa millään edes puhtaaksi, ja niille jää helpommin uria ja sohjoa.
Toivomuksia hän yrittää aina omalta osalta tehdä, mutta päätiet vievät rahoja.