– Silloin kun säätiedostuksessa ei enää luvata lunta tulevaksi, kertoo Joni Kostiander, milloin hän vaihdattaa talvirenkaat kesärenkaisiin. Vaihto tapahtui viime viikolla.
Alla on työsuhdeauto; ja firma tarjoaa renkaille myös säilytyksen rengashotellissa.
Autossa on ollut tänä talvena kitkat ja kesäksi vaihdettiin alle tavalliset kesäkumit.
– Testasin nyt ensimmäisen talven kitkoja, ja ihan hyvät ne olivat. Oikeastaan en kovin paljon huomannut eroa nastarenkaisiin verrattuna.
Kostiander ajaa paljon; noin 30 000–40 000 kilometriä vuodessa. Hän arvioi, että yksi rengassarja kestää hänellä noin puolitoista vuotta.

– Silloin kun on sopiva hetki ja kelit antavat myöden. Viikko sitten vaihdoin kesärenkaat alle, sanoo Jari Pusa.
Hän hoitaa renkaanvaihdon itse.
– On tilaa, missä renkaita säilyttää.
– Tänä talvena autossa oli nastarenkaat, mutta olen kitkoillakin ajanut. Emäntä haluaa nastarenkaat.
Jari Pusa muistuttaa, että oli alla mitkä renkaat tahansa, niin on ajettava kelien ja olosuhteiden mukaan. Talvirenkaat eivät ole ainut turvallisuuden tae liukkaalla ja tuiskulla. Tärkein on ihminen käyttäytymisineen ratin ja penkin välissä.

Minna Höök aikoo pitää talvirenkaat alla toukokuun alkuun saakka.
– En ole pitänyt kiirettä. Vapun yli katson. Työmatkojen takia olen odotellut parempia kelejä. Nytkin lupasivat vielä pakkasta ja lunta.
Hän muistaa olleen toukokuita, jolloin on ollut lunta ja kylmää.
– Vuonna 1993 ainakin oli vielä toukokuun puolivälissä niin kylmää, että oli käytettävä talvivaatteita.
Renkaat Höök vaihdattaa liikkeessä; siellä missä ne ovat säilytyksessä.
– Olen jo monta vuotta tehnyt näin. Se on niin vaivatonta ja edullistakin. Eivät vie tilaa varastosta eivätkä ole tiellä, esimerkiksi palomiesten, jos jotain sattuu, sanoo kerrostalossa asuva Höök.
Kitkarenkaita hän ei ole hankkinut.
– Se vaatii toisenlaisen ajotavan kuin minulla. Pitää mennä rauhallisesti ja ennakoiden. Mutta kyllä minä olen uusilla nastoilla ajaessa harmitellut, kun ne rapisten syövät asvalttia.