Kesäaika vaikuttaa Varhan palveluihin

0

Someron terveysasema avoinna normaalisti

Teksti ja kuva Elina Lisinen-Juntunen

Someron terveysasema on kesälläkin auki maanantaista torstaihin kello 8–16 ja perjantaisin kello 8–15. Se palvelee sekä kuntalaisia että alueella asustavia kesämökkiläisiä akuuteissa asioissa. Kiireettömissä terveysasioissa yhteyttä tulee ottaa ensisijaisesti arkena omaan sote-keskukseen.

Someron kiirevastaanotto toimii ajanvarauksella, yhteydenottoa hoidontarpeen arviointiin toivotaan puhelimitse. Someron terveysaseman puhelinnumero on 02 7792 511.

Iltaisin, viikonloppuisin ja öisin päivystys on Salon sairaalassa. Päivystyksessä hoidetaan vain sellaisia välitöntä hoitoa vaativia vaivoja, joita ei voi siirtää seuraavaan arkipäivään. Ennen päivystykseen lähtöä tulee soittaa päivystysapuun, puhelinnumero on 116117. Henkeä uhkaavassa hätätilanteessa oikea puhelinnumero on 112.

Kesäaikana kiireellinen hoito turvataan, mutta kiireettömän hoidon saatavuus on rajoitettua.

– Asiakkaiden toivotaan uusivan reseptit hyvissä ajoin ennen juhannusta, jotta niiden käsittely ei ruuhkaudu keskellä kesää. Kiireettömiin palveluihin liittyvissä asioinneissa, esimerkiksi pitkäaikaissairauksien kontrollikäynneissä, yhteyttä otetaan omalle terveysasemalle, avoterveydenhuollon johtaja Suvi Vainiomäki kertoo.

Kesällä kotikunnan ulkopuolella mökkeilevän, sairaanhoidollisia palveluita tarvitsevan henkilön, tulee olla yhteydessä kesäkunnan terveyspalveluihin hyvissä ajoin, vähintään kolme viikkoa ennen aiottua ensimmäistä käyntiä. Yhteydenoton perusteella arvioidaan, onko sairaanhoito mahdollista järjestää kesäkunnan terveyskeskuksessa. Jos kotiosoite on alle 100 kilometrin etäisyydellä kesäkunnan osoitteesta, ohjataan ottamaan yhteyttä kotikunnan terveyskeskukseen.

– Kotihoidon palvelua voidaan kesälomien aikana joutua rajaamaan ja uudelleen järjestelemään. Kesäaikana keskitytään välttämättömiin turvallisuuteen, ravitsemukseen ja lääkitykseen liittyviin palveluihin eikä kaikkia palvelu- ja hoitosuunnitelmaan kirjattuja tehtäviä pystytä välttämättä hoitamaan. Jos muutoksia joudutaan tekemään, käydään ne aina henkilökohtaisesti asiakkaan kanssa läpi, palvelujohtaja Marika Tuimala sanoo.

Omaisten rooli ikääntyneiden voinnista huolehtimisessa on tärkeä. Voinnissa voi tapahtua nopeastikin muutoksia esimerkiksi kesän hellejaksojen aikana.