Kaikissa Varhan ikääntyneiden palveluasumisen yksiköissä käynnistetään vielä tämän vuoden aikana asiakasraadit. Tavoitteena on, että ympärivuorokautisen asumisen, lyhytaikaisen asumisen sekä yhteisöllisen asumisen yksiköissä järjestetään jatkossa vähintään neljä kertaa vuodessa asukkaille asiakasraateja.
– Somerolta mukana ovat Varhan ikääntyneiden ympärivuorokautiset asumisyksiköt Tervaskanto, Mäntykoti, Katajakoti sekä yhteisöllinen asumisyksikkö Pihlajakylä. Ja yhteisöllistä asumista on myös Katajakodissa, kertoo kulttuuriasiantuntija Marjo Kauti Varhan ikääntyneiden asiantuntijapalveluista.
Asiakasraadit kokoontuvat säännöllisesti, etukäteen kutsuttuina. Raatien tarkoituksena on osallistaa asukkaita, kuulla heidän toiveitaan ja tarpeitaan sekä tarjota heille vaikuttamismahdollisuuksia. Myös omaiset voivat osallistua asiakasraateihin.
− Kehitämme mielekästä arkea yhdessä asiakkaiden kanssa niin, että asiakkaiden toiveet ja tarpeet tulevat kuulluiksi. Toiveet voivat olla pieniä tai suuria, mutta ne ovat kaikki tärkeitä. Palaute on myös tärkeää: jos asukas esimerkiksi haluaa ulkoilla enemmän, asiaa voidaan edistää. Asukkaat kokevat tärkeäksi, että kokoonnutaan yhteen ja heidän mielipiteitään kysytään, sanoo Varhan ikääntyneiden palveluiden kulttuuriasiantuntija Mia Siutla.
Aiemmin heinäkuussa asiakasraadit käynnistyivät ensimmäistä kertaa muun muassa Naantalin Myllynkiventien muistikotien, Rymättylän Katavakodin ja Velkuan palvelukeskus Kummelin asukkaille. Niissä asiakasraadeissa on puhuttu muun muassa kulttuuri- ja harrastetoiminnasta ja siitä, millaista toimintaa asukkaat kaipaavat arkeensa. Raateihin osallistuneet asukkaat toivoivat päiväohjelmaan muun muassa ulkoilua, puutarhan ja kukkien hoitoa, hartauksia, matkakertomuksia, karaokea, musiikkia ja tansseja.
− Päiväkotilasten vierailut ja musiikkiesitykset koettiin mieluisina. Asukkaiden puheissa nousi myös esille urheilun merkitys: keskustelimme Pariisin olympialaisista ja Paavo Nurmen mitalisaavutuksista sata vuotta sitten, Siutla kertoo.
Ajatuksena on, että asiakasraatien vetäjinä voisivat jatkossa toimia yksiköiden henkilöstön edustajat. Myös asukas voi toimia puheenjohtajana tai sihteerinä.
− Visiona on, että toimiva, säännöllinen, yhdenmukainen ja asiakaslähtöinen asiakasraatimalli toteutuu kaikkialla Varhassa. Olisi myös hienoa, jos tulevaisuudessa voisimme mahdollistaa vastaavan toiminnan myös kotihoidon asiakkaille, Siutla sanoo.