Jarkko Palén taustajoukkoineen nappasi voittopystin traktorien mäkivetokisoissa Siikaisten Sammissa. Kyseessä oli konehuoltoyrittäjän toinen ykkössija samaisissa kisoissa, edellinen tuli vuonna 2019. Voitto tuli myös samaisella 78-vuosimallin Valmetilla.
Traktorien mäkivetokisoissa eri teho- ja painoluokissa kilpailevat traktorit vetävät noin 19 tonnin painoista kuormaa noin sadan metrin matkan ylämäkeen, ja aika ratkaisee.
Traktorien on oltava liikennevakuutettuja ja kuljettajalla on oltava vähintään T-luokan ajokortti.
Palén kisasi alle 120-hevosvoimaisten sarjassa. Kilpailu on kuitenkin viritysvapaa.
– Sarja perustuu traktorin peruskoneeseen, joka siinä on ollut tehtaalta valmistuttuaan. Muuten on ihan rajatonta, vaikka nousisi 1200:aan, jos vain pystyy, mutta rakenteen pitää pysyä samanlaisena, eli pitää olla sama moottori ja laitteisto.
Palén korostaa tyytyväisenä sitä, että hänen nelisylinterisellä moottorilla varustettu Valmet 1102 -koneensa pystyi voittamaan 6-sylinteriset kilpakumppaninsa.
– Eli kiittäisin samalla Linnavuoren väkeä jo 70-luvun alusta, että suomalaisesta malmista on pystytty näin hyvä laite tekemään, hän naurahtaa.
Palén oli kolmen vuoden tauon jälkeen myös viime vuonna mukana samaisessa kisassa ja sijoittui toiseksi. Lähtiessään kotimatkalle hän leikkimielellä leukaili ottavansa sitten tänä vuonna voiton. Luotto siihen ei kuitenkaan ollut kisapaikalla itsestään selvää, kun hän näki kilpakumppaniensa vedot.
– Esimerkiksi kuusisylinterinen Fiat veti heti 4 sekuntia paremman ajan kuin mihin me viime vuonna parhaimmillaan pystyttiin.
– Silloin oltiin heti kädet maassa, peli on menetetty.
Mutta toisin kävi. Uskomatonta oli, että kaikki kolme kärjen kisaajaa olivat lopussa yhden sekunnin sisällä toisistaan. Palénin aika oli 19,16.
Palén kehuu traktoriaan.
– Valmetissa on hyvä aihio ja piilevää voimaa, kunhan sen vain vapauttaa, hän naureskelee.
Apuna voimien vapauttamisessa hänellä on muun muassa omassa Konehuolto Jarkko Palén -yrityksessään työskentelevä Mikael Jalava.
– Metallitöissä on avustanut Jarmo Rantanen ja ilmanottosysteemin rakensi Jukka Niemi. Kuljetukset hoiti VIP-Kuljetuksen Veikko Rantanen ja cateringin Tomi Joosela.
Kisatraktori on Palénin silmäterä, mutta kisoissa se joutuu ottamaan hiukan siipeensä.
– Vahingoittuneena tultiin kisoista takaisin, hän kertoo viitaten ilmeisesti kuitenkin vain nelipyöräiseen kisakumppaniinsa.
– Kisoissa oli aika lailla vaikeuksia. Varikolla näin heti kun peruutettiin, että kone kusee kintuilleen. Jouduttiin elvyttämään sitä heti alkuun. Mutta laitettiin magic fingeri pyörimään, Palén selittää rallienglantia hyödyntäen.