Tulevan kauden katu- ja ulkovalaistuksen huoltourakoille ei ole vielä tekijöitä. Tekninen lautakunta päätti keskeyttää tarjouskilvan, ja selvitellä, miten tarjous-/kilpailutusjärjestelmää voisi kehittää.
Tarjousten jättöaika Someron kaupungin katu- ja ulkovalaistukseen liittyvistä huoltotöistä päättyi elokuun puolivälissä. Tarjouksia tuli alta kymmenen. Ajanjakso, jolla näitä huoltotöitä yritysten on tarkoitus tehdä, alkaa kuluvan vuoden lokakuussa ja jatkuu 2026 syksyyn.
Tarjoajien hinnoissa halvimman ja kalliimman tarjouksen välillä oli osin huomattavan suuria eroja. Kaikilta osin tarjousten sisällöstä ei saatu täyttä selvyyttä eivätkä tarjoukset olleet yksiselitteisiä. Kolmelta pyydettiin täsmennyksiä, mutta riittävän luotettavia selvityksiä ei saatu.
– Ristiriita oli siinä, etteivät tarjoukset olleet vertailukelpoisia toistensa kanssa. Tiettyjen yksikköhintojen osalta heräsi epäilys poikkeuksellisen alhaisista hinnoista, toteaa tekninen johtaja Esko Vuolukka.
Tarjouskilpailussa menestyneiden tarjoajien tarjoukset eivät olleet kohtuullisia verrattuna markkinahintoihin. Ne olivat osin lähes ilmaisia tai poikkeuksellisen edullisia. Muun muassa valaisinten puhdistustöiden ja led-lamppujen vaihtojen osalta yksikköhinnat olivat hyvin matalia.
Vuolukka sanoo, että tällaisilla hankinnassa parhaiten menestyvillä toimijoilla on tietyllä alihinnoittelulla mahdollista heikentää muiden tarjoajien mahdollisuuksia menestyä kilpailutuksessa. Isot kansalliset toimijat jyräävät pienet paikalliset yritykset.
Tekninen johtaja korostaa, että tarjousten tulee olla läpinäkyviä. Hän sanoo, että usean eri tarjoajan esittämät epätavallisen edulliset yksikköhinnat ja normaalista poikkeavat hinnoittelutavat ovat tilaajalle liian iso riski taata onnistuminen hankinnassa. Tämä kyseenalaistaa, soveltuuko tarjouspyyntö palvelun hankintaan.
Tekninen lautakunta katsoi, että hankinnan perusteet tulee pohtia uudelleen ja samalla miettiä muita mahdollisia ratkaisuja katu- ja ulkovalaistuksen hoitotöille. Tekninen toimi sai tehtäväkseen valmistella uuden kilpailutuksen eri pohjalta.
Esko Vuolukka sanoo yhtenä vaihtoehtona olevan, että lähdetään kaupungin omista resursseista ja paikallisista yrityksistä. Esimerkiksi että kaupunki tekee huoltourakat osittain omana työnään ja vuokraa laitteita tarvittaessa. Näin voisi käyttää kaupungin omaa sähkömiestä. Vuolukka muistuttaa, ettei kaupunki pysty ottamaan kaikkia töitä itselleen resurssipulan vuoksi.
Yksi vaihtoehto voisi olla vuosisopimusten teko yritysten kanssa.
Vastaavanlaisesti tekninen lautakunta päätti liikenneväylien talvikunnossapitotöiden osalta. Hankinta keskeytetään ja talvikunnossapidon alueurakkaa ajalle 1.10.2024–30.4.2026 ja kilpailutusta valmistellaan uudelta pohjalta. Kilpailutus halutaan saada tasa-arvoisemmaksi. Urakat jaettaneen pienempiin alueisiin. Kilometrikorvauksestakin on keskusteltu.
Esko Vuolukka sanoo, että etsinnässä on järjestelmä, jossa pienillä ja paikallisilla yrityksilläkin on tasavertainen asema kilpailutuksessa ja urakoiden saamisessa.
Syynä olivat kalliit hinnat. Teknisessä lautakunnassa ihmetystä herättivät myös, riittävätkö tarjousten tehneissä yrityksissä resurssit. Tarjouksen mukaan samainen henkilö olisi koneineen yhtä aikaa useammassa paikassa. Pelkona on, että palvelu ja talvikunnossapito heikkenee.
Vuolukka toteaa, että jos näiden tarjousten perusteella olisi hoidettu talvikunnossapitoa, niin kaupungin vuosikustannukset olisivat nousseet useita kymmeniä tuhansia euroja viime vuosien tasosta.