Matkailuyrittäjät ovat pääosin tyytyväisiä kesään

0

Matkailukesä on Somerolla ollut hyvä. Moni yrittäjä kertoo olevansa positiivisella mielellä kesän jäljiltä. Someron yrittäjien puheenjohtaja Sari Majuri sanoo Badding-kioskilla käyneen ihmisiä tasaisesti koko kesä-heinäkuun.

– Porukkaa riitti myös sadepäiville. Saimme positiivista palautetta elinvoimaisesta maalaiskaupungista, Majuri sanoo ja kiittelee kaupungin panostusta kesän osalta matkailun markkinointiin.

– Kaupungin kesän some-kamppanjassa nostettiin hyvin esille vähän erilaisia asioita.

Toisaalta kaupungilta toivotaan myös lisää kehittelyä Someron esille tuomiseen monipuolisesti.

– Kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kovaa. Visit Somero -sivujen toimivuus on ensiarvoista Someron matkailun kannalta. Kaupungin toimesta tarvitaan yhteistä näkyvyyttä kaikista matkailukohteista Facebookissa, Instagramissa ja muissa some-kanavissa sekä perinteisessä mediassa. Ihannetilanteessa Someron matkailua hoitaisi oma, vähintään osa-aikainen markkinoinnin ammattilainen, Härkälän kartanolta sanotaan.

Soili Suominen-Hurme ja Raino Hurme sanovat Härkälän kartanolla käyneen ilahduttavasti väkeä.

– Etenkin museokorttilaiset löysivät meidät entistä paremmin. Monet museokorttilaisista kertoivat käyvänsä tutustumassa muihinkin paikkakunnan näyttelyihin, ruokailupaikkoihin ja matkailukohteisiin. Matkailublokkarien somepostaukset ja lehtijutut Someron nähtävyyksistä ja kohteista toivat myös uusia kävijöitä. Majoitustilanne pysyi melko samana kuin viime vuonna.

Rajala Ranchilla kesä on ollut viime vuoden kaltainen.

– Kesälomien ajan ihmisiä kävi tasaisesti, koulujen alun jälkeen hiljentyi. Tänä kesänä aloitetut puutarhasunnuntait eivät vielä ottaneet tulta alleen. Katsotaan, miten ensi kesä jaksetaan. 130 eläintä on nyt yhteensä ja kulut juoksevat ympäri vuoden. Olemme auki edelleen sopimuksesta, Niko Rajala kertoo kuulumisia.

Rajala-Ranchilla pidettiin muun muassa piha- ja luonnonkukkakurssi, jossa kimmppujen tekoa opettelivat Essi Mikkola, Anne Rajala, Marja-Liisa Mikkola ja Meeri Rajala.

Hovimäessä, Kökkössä ja Majatalo Myötätuulessa on vierailtu ja viihdytty. Yleinen ilmapiiri on, että Somero nähdään monen kohteen matkailukokonaisuutena ja paikkakuntana ja ihmisiä ohjataan vierailemaan useampiin yrityksiin ja nähtävyyksiin.

– Kesä on ollut hyvä, toukokuu ja elokuu keskimääräistä parempia. Kökkön kävijöistä monet ovat kiinnostuneita luontomatkailusta ja luontokohteista. Pyrimme myös ohjaamaan kaupungin muihin kohteisiin, esimerkiksi kulttuurin äärelle. Tänä kesänä asiakkaat vierailivat meitä lähellä olevassa vanhassa Pitkäjärven Myllyssä, jossa oli esillä taidenäyttely, Jani Kurvinen kertoo kesän kulusta.

Karavaanarit löytävät Somerolle myös tapahtumien myötä.

Hovimäessä karavaanarit ovat pitäneet kiireisenä. Camping-alue on Hovimäen pääpalvelu.

– Me olemme panostaneet siihen ja asiakkaat ovat olleet alueeseen tyytyväisiä. Haluamme tehdä yhteistyötä Someron muiden yrittäjien ja tapahtumajärjestäjien kanssa. Somerolle pitää tulla, tänne ei niin helposti eksy ohikulkumatkalla. Hyvien palveluiden ja tapahtumien merkitys korostuu. Täytyy kiittää Someron toimijoita, että kun viitsitään järjestää, silloin kaikki saavat osansa, Hovimäen yrittäjä Marko Rantala sanoo.

Someron tanssikeitaat Esakallio ja Ämyri vetivät kesällä väkeä. Perinteiset lavatanssit ovat houkutelleet paikkakunnalle niin median edustajia kuin nuorisoakin.

– Onhan tansseissa aina nuoria käynyt, mutta viime aikoina lavatanssit ovat olleet nuorison keskuudessa trendi, Ämyrin tanssilavaa luotsaava Anette Ojanen sanoo ja kehuu kesän olleen jännittävä, mielekäs ja mielenkiintoinen.

Esakalliolla nähtiin muun muassa ennakkoon loppuunmyyty Jamppa Tuominen -musiikkinäytelmä sekä solistit Diandra ja Eini.

Tanssit tuovat Somerolle väkeä kauempaakin.

Myös keskustan kesäravintolat Rantatupa ja Bönde järjestivät kesän mittaan lukuisia musiikkikeikkoja.

Tarinat markkinoivat

Keskustassa sijaitseva Huvila Härkä palveli matkailijoita huhtikuulta saakka.

– Eipä nyt ihan ollut silloin vielä terassikelit, mutta onneksi lämmin toukokuu paikkasi tilannetta. Olen aina tykännyt näistä kesistä ja ihmisten kohtaamisesta. Someron valttikortti on se, että on erilaisuutta. Tänne voi tehdä monta päivämatkaa, joille kaikille löytyy täysin omanlaistaan ohjelmaa. Someron kaupungin matkailuesite on hyvä ja niitä on mennyt tänä kesänä paljon, Huvila Härän emäntä Maarit Laurento kertoo.

Hovilan kartanolta viestitetään, että kesä toi kartanolle ja Somerolle täysiä bussilastillisia ihmisiä.

– Vilkkain kuukausi on vuodesta toiseen ollut toukokuu. Asiakaskuntamme on pääosin seniori-ikäsiä, usein yhdistyksiä. Tänä kesänä huomasimme, että uskalletaan jälleen liikkua korona-vuosien jälkeen. Elokuu on meillä perhejuhlien aikaa. Syyskuukin on jo pari-kolme vuotta ollut vilkas kuukausi, Arja Torkkomäki sanoo.

Hän laatii ryhmille retkisuunnitelmia, joiden mukaan kierretään ympäri Someroa.

– Koko päivän valmis ohjelma on otettu ilolla vastaan ja monet yllättyvät, kuinka monipuolisesti Somerolla on kohteita. Hyvä palvelu vie positiivista viestiä eteenpäin puskaradion kautta.

Torkkomäki toivoisi enemmän vastavuoroisuutta ja avointa yhteistyötä somerolaisten matkailuyrittäjien ja kaupungin kanssa. Hänen tuntumansa mukaan Somero tunnetaan jo hyvin Varsinais-Suomessa, mutta pääkaupunkiseudulla riittäisi vielä työsarkaa.

– Someron vilkasta ja monipuolista kulttuuria pitäisi korostaa, ja nostaa esille asioiden takana olevia mielenkiintoisia tarinoita. Tarinat jäävät ihmisten mieliin. Pelkillä sloganeilla ei myydä. On oltava aitoa ja rehellistä tarjontaa.

Arja Torkkomäki sanoo, että suurin ilo työstä tulee, kun asiakkaan Somero-päivä on ollut onnistunut.

– Makuja on monia, mutta asiaakaan toiveiden tulisi merkitä eniten. Silläkin on merkitystä, ettei retkipäivän hinta kohoa liian suureksi. Valitettavasti kotimaanmatkailu on tämän asian suhteen ahtaalla.

Huvila Härkä esittelee joka kesä jotakin uutta.

Olla-Riitta Mäkelä kertoo, että Majatalo Myötätuulessa Someron kartanot -kirja on ahkerassa selailussa. Majatalon emäntä on innoissaan kertonut Somerosta uusille kävijöille.

– Tänä kesänä on ollut todella paljon ihmisiä, jotka ovat tulleet ensimmäistä kertaa Somerolle. Ihmisiä alkoi virrata oikeastaan Ylen Puoli Seitsemän -ohjelman Somero-jakson jälkeen, joka esitettiin juhannuksena. Joka viikko on tullut useampi ihminen, joka sanoi olevansa ensikertalainen. Eivät ihmiset aikaisemmin ole olleet näin innokkaita paikkakunnasta.

Mäkelä on kokenut saman ilmiön, kuin muutkin matkailun yrittäjät; Somero yllättää kävijänsä.

– Nyt elokuussa on harmiteltu, kun paikkoja on jo mennyt kiinni.

Torkkomäki ja Mäkelä toivovat molemmat kaupungilta satsausta infotauluun, joka kokoaisi yhteen Someron yrityksiä ja matkailukohteita selkeästi.

– Ymmärrän, että kaupunki panostaa keskustan kehittämiseen, mutta tänne Pitkäjärvelle ei ole yhtäkään opastavaa kylttiä tai viittaa keskustan suunnasta. Sellainen olisi tarpeen, Mäkelä tuumii.

 

Kaupunki painottaa matkailua

Kaupungin Kehittämispäällikkö Antti Leino kertoo soitelleensa yrittäjille lomalta palattuaan.

– Eipä siellä mitään ennätyksiä ole rikottu, mutta kaiketi ihan hyvä kesä ollut. Se ei poikkea muusta Suomesta tämän kesän osalta.

Leino sanoo kaupungin satsanneen matkailuun olemalla mukana eri messuilla ja hankkineensa medianäkyvyyttä.

– Matkailu on toinen pääpainopiste tonttimarkkinoinnin rinnalla, joihon teemme isompia satsauksia, hän sanoo.

Viestintäasiantuntija Anuliina Frantti Someron elinvoimapalveluista kertoo, että matkailukauteen valmistaudutaan sekä yrityksissä että kaupungin markkinoinnissa käytännössä ympäri vuoden. Esitteitä ja nettisivuja päivitetään sekä osallistutaan messuille, joissa Someroa esitellään matkakohteena. Kuluvan vuoden keväällä Visit Someroa on esitelty messuilla Salossa, Turussa ja Tampereella. Someron elinoimapalvelut vastaa Someron kaupunkimarkkinoinnista.

– Tämän vuoden Somerniemen kesätorin torineuvos Päivi Arvonen on emännöinyt mediamatkoja Somerolle jo useana vuonna. Tänä kesänä Päivin organisoimilla Someron vierailuilla on käynyt muun muassa bloggareita ja toimittajia. Iltalehdessä Somero onkin esiintynyt toimittajavierailun ansiosta tänä kesänä jo useaan otteeseen. Somerosta on voinut lukea myös Maaseudun Tulevaisuuden Kantri-lehdestä. Matka-lehdessä puolestaan nähtäneen Someron esittelyä vuoden 2025 keväällä. Toimittajavierailut poikivat usein myös jatkoartikkeleita esimerkiksi paikallisista yrityksistä, mikä nostaa koko Someron tunnettuutta vähän kerrallaan, Frantti sanoo ja jatkaa, että tänä kesänä matkailukauden vetoapuna on käytetty ensimmäistä kertaa myös hakusanakampanjaa Googlessa, mikä on tuonut Visit Somero-nettisivuille lisää näkyvyyttä.

– Etenkin majoituspaikat Somerolla ovat raporttien perusteella kiinnostaneet netinkäyttäjiä. Lisäksi kesäkauden kohokohtia ovat nostaneet esille elinvoimapalveluiden nuoret kesäsomettajat Jonna Luotonen ja Sylvia Varjus . Heidän iloista tekemisen meininkiään on voinut seurata Someron kaupungin matkailun somekanavista sekä kaupungin Tiktok-tililtä.