Kira Kauppi
Someron tekninen toimi avasi kaupungin liikenneväylien talvikunnossapidon tarjouskilpailun uudelleen. Nyt haetaan tarjouksia tuntihinnoitteluun perustuen aiemman kuukausihinnoittelun sijaan. Tarjouksia otetaan vastaan 24. päivään saakka, jolloin teknisen lautakunnan kokouksessa asiasta toivon mukaan päästään päättämään.
– Uskomme ja toivomme, että asia ratkeaa tällä kertaa. Kuukausihinnoittelun kautta yrittäjät joutuvat laskemaan hintoihin mukaan riskimarginaalia, joka nyt poistuu. Tuntihinnoittelu on kummallekin osapuolelle reilu, tekninen johtaja Esko Vuolukka perustelee.
Kunnossapidon kalustoihin voidaan asentaa mittarit, joista varmistuu aurauksiin ja hiekoituksiin kulunut aika. Mittariston kautta voidaan myös tarkastella, missä puolella kaupunkia on milloinkin tehty töitä.
– Käytetyn ajan lisäksi voidaan nähdä esimerkiksi, milloin joku tie on hiekoitettu, jos on vaikkapa tapahtunut liukastumistapaturma. Työtä pystytään tarkastelemaan muutaman metrin ja sekunnin tarkkuudella, Vuolukka sanoo.
Talvikunnossapidon tekijöitä haetaan ajalle 1.10.2024–30.4.2026. Kaupungin kokonaisbudjetti teiden kunnossapitoon on ollut 288 000 euroa. Keskimääräinen talvikunnossapidon osuus on pyörinyt 140 000–150 000 euron välillä.
Katu- ja ulkovalaistuksen hoitotöiden osalta päädyttäneen kaupungin omajohtoiseen toimintamalliin.
– Työt tekevät pääosin kaupungin työntekijät ja vuokraamme tarvittavaa kalustoa ulkopuolelta. Näin on toimittu aiemminkin. Olimme ajatelleet, että urakoitsija olisi voinut hoitaa keväällä ja syksyllä tehtävät tarkastuskierrokset, joissa kartoitetaan huolto- ja uusimistarpeet. Saamiemme tarjousten perusteella se ei kuitenkaan ole järkevää, Vuolukka sanoo.