
Hakemusten ja liitteiden jättö- ja noutopiste, Kela-virkailija ei ole kasvotusten vastaamassa
Viime keväänä Kela lopetti Somerolta oman toimipisteensä. Se oli tuolloin avoinna yhtenä päivänä viikossa Lamminniemessä. Kela on etsinyt paikkaa pikku asiointipisteelle yhteistyössä kaupungin kanssa.
Tästä päivästä lähtien eli lokakuun alusta Kela-asioita voi hoitaa asiointipisteessä Someron kaupungintalolla. Asiointipiste on kaupungintalon infossa.
Kaupungin työntekijät neuvovat yleisellä tasolla Kela-asioissa. He eivät saa täyttää asiakkaan hakemuksia.
– Se on avustavaa asiakaspalvelua. Neuvontaa ja ohjausta Kelan asiointikanavien käyttöön, kuten OmaKelan verkossa. Palvelunumeroiden antamista ja ohjausta ajanvaraamiseen puhelinpalveluun. Tai kerrotaan käyntiosoitteita, missä vielä on Kelan palvelupisteitä, selvittää kaupungin arkistonhoitaja Johanna Vuori.
Asiointipisteestä saa Kelan hakemuslomakkeita ja esitteitä. Asiointipisteeseen voit jättää hakemuksia, liitteitä ja muita Kelaan toimitettavia asiakaskirjeitä. Kelan postit voi jättää myös kaupungin lukolliseen postilaatikkoon, joka on kaupungintalon ulko-oven vieressä.
– Jännää nähdä, tuleeko asiakkaita. Löytävätkö he tämän palvelun vai ovatko tottuneet käyttämään OmaKelaa, miettii Johanna Vuori.
Kaupungin virkailija kirjaa jokaisen käynnin. Tällä Kela pystyy seuraamaan asiakasmääriä ja millainen tarve Someron omalle asiointipisteelle ja kenties palvelupisteelle olisi.
Asiointipisteessä ei ole toistaiseksi asiakaspäätettä, joka olisi käytettävissä Kelan verkkoasiointiin.
– Meillä ei ole tällä hetkellä etäpalvelun mahdollisuutta. Siihen tarvittaisiin oma rauhallinen tilansa, jossa yksityisyyden suoja toteutuisi, selvittää Someron kaupungin hallintojohtaja Marjaana Sorokin.
– Onhan se hyvä, että palvelut ovat mahdollisimman lähellä ja asukkaat saavat ne kotikunnastaan. Asiointipisteellä pyritään parantamaan kuntalaisten palveluiden saavutettavuutta ja helpottamaan arjen asiointia, toteavat Vuori ja Sorokin.
Puheissa on ollut, että TE-palvelujen siirtyessä vuoden vaihteen jälkeen kuntien hoidettavaksi, niin samaan palveluyhteyteen voisi liittää myös Kelan palveluja.
– Näillä tiedoin ei ole muutosta tiedossa asiointipisteen sijaintiin. Toiminnan siirtäminen edellyttäisi asiakaspalveluhenkilöstön palkkaamista TE-palveluiden tilaan ja sitä ei ole toistaiseksi tiedossa, sanoo Marjaana Sorokin.
Useimmat Kela-asiat hoituvat puhelimitse ja verkossa
Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa verkossa tai puhelimessa. Kelan asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/soita-kelaan.
Kelan palvelupisteiden ja kuntien asiointipisteiden osoitteet ja aukioloajat löytyvät verkosta suomi.fi-palvelusta.