Vuoden yritys haluaa olla kestävä palveluntarjoaja

0
Päivi Suikkanen (vas.) työskentelee suuhygienistinä, Kairi Kirs hammaslääkärinä.

Kylähammaslääkäri palkittiin somerolaisena vuoden yrityksenä. Jo nimikin kertoo toiminnan ytimen.

– Haluamme tarjota tuttavallista ja helposti lähestyttävää palvelua, olla ihmisiä lähellä. Hyvä asiakkuussuhde sekä kohtuulliset hinnat ovat kilpailuvaltteja, mutta myös omia arvoja, yrittäjä ja suuhygienisti Päivi Suikkanen sanoo.

Suikkanen, hammaslääkäri Kairi Kirs ja suu- ja leukakirurgian erikoishammaslääkäri, erikoislääkäri Tia Kurki omistavat Kimalan Kylähammaslääkäri Oy:n. Suikkanen ja Kirs näkyvät yrityksessä päivittäin, Kurki työskentelee laajasti muuallakin.

– Kairin kanssa me lyödään päät yhteen, kun suunnitellaan ja visioidaan. Minä olen tätä nykyä ihan 100 prosenttinen yrittäjä. En voisi ajatella enää muunlaista työtä. Tässä on oma vapaus ja joustavuus, jotka merkitsevät paljon. On toki vastuuta ja unettomia öitä, mutta riskit kuuluvat asiaan ja positiiviset puolet painavat vaakakupissa enemmän, Suikkanen sanoo.

Monipuolisesti suunterveydenhuollon palveluja tarjoavalla yrityksellä on laajentumispaineita. Kolmesta toimipisteestä Perniöön on valmisteltava yksi toimenpidehuone lisää, samoin Somerolle. Uusimmassa toimipisteessä Koskellakin asiakkaat ovat jo löytäneet palvelut.

– Ovet aukesivat Koskella asiakkaille tämän vuoden alussa. Siellä oltiin jo totuttu yksityiseen palveluntarjoajaan, joten ihmiset löysivät meidät nopeasti.

Kilpailu alalla on suuremmissa kaupungeissa kovaa. Yksityiset hammaslääkäripalvelut ovat pääosin keskittyneet muutaman suuren yhtiön alle. Julkisen puolen pitkiä, jopa kuukausien jonoja, on purettu palvelusetelien avulla ja moni pienen paikkakunnan toimipiste on liipaisimella hyvinvointialueiden selvitellessä resurssejaan.

– Mielenkiinnolla seuraamme, miten hyvinvointialueet alkavat toimia. Olisi hyvä, jos tulisi selkeyttä ja yhteneväisyyttä toimintatapoihin. Nyt alueiden välillä on ollut suurta vaihtelua, Suikkanen sanoo.

Hallitus on muun muassa esittänyt, että suuhygienistille yksityiselle puolelle pääsisi jatkossa tarkastukseen kaksi kertaa vuodessa ilman lääkärin lähetettä ja tästä saisi täyden kelakorvauksen.

Kylähammaslääkärin asiakaskunta koostuu pääosin aikuisista kaikenikäisistä ihmisistä. Monet ovat löytäneet joustavan ja ripeän palvelun pidempienkin matkojen päästä.

– Paljon käy asiakkaita Someron ulkopuoleltaki, esimerkiksi pääkaupunkiseutulaisia mökkeilijöitä, mutta myös ihan muuten tänne löytäneitä. Forssa, Loimaa, Kuusjoki, Kiikala, Kemiö ja muu Salon seutu kuuluu alueeseemme.

Kairi Kirs sanoo, että ala on kehittynyt viime vuosina muiden mukana digitalisaation myötä. Tekijöille on tarjolla paljon koulutusta ja uutta tekniikkaa.

– Digitalisaatio on helpottanut työssä tehtävää suunnittelua ja muutenkin työtä ylipäätään. Esimerkiksi röntgenkuvat ja tiedot lähtevät nopeasti sähköisesti eteenpäin hammasteknikoille. Lisäksi potilastiedot ovat nykyään helposti saatavilla, Kirs kertoo.

Tekoälyrobotiikkaakin alalle kehitetään.

– Kun ovesta tulee sisälle useimmiten ihminen, joka kokee toimenpiteet epämukavina tai jopa pelkää niitä, on inhimillisellä ja empaattisella lähestymisellä suuri merkitys. Robotit eivät tätä osa-aluetta pysty täyttämään.

Suikkanen ja Kirs pitävät Vuoden yritys -palkintoa hienona huomionosoituksena.

– Yrityksen tarina alkoi hammaslääkäri Kari Rintalan käsissä Pyölin kylässä vuonna 1999. Ilman Karia emme tässä olisi. Hän siirtyi eläkkeelle ja yrityksestä sivuun 2015. Palkinto kertoo varmasti siitä, että eteenpäin on menty ja kehitytty, tehty työmme hyvin.

Vuoden Yritys 2024 Kylähammaslääkäri

yksityinen suunterveydenhuollon palveluja tarjoava yritys

toiminut Someron keskustassa 12 vuotta

toimipisteet Somerolla, Perniössä ja Koskella

työllistää tällä hetkellä 16 henkilöä

palvelusetelituottaja vuodesta 2023