Ensi viikolla vietetään Uutisten viikkoa. Uutismedian liiton lanseeraaman teemaviikon kampanjan keskiössä on nuorten somearki.

Sosiaalinen media on koukuttavaa, mutta nuoret osaavat arvostaa myös sanomalehtiä, varsinkin yleissivistyksen lähteinä.

Tuoreen Suomalaisten uutismedia 2024 -tutkimuksen mukaan 92 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista pitää yleissivistyksen merkitystä suomalaisten hyvinvoinnille erittäin tärkeänä.

Samaan aikaan entistä useampi, 78 prosenttia, on huolissaan suomalaisten sivistystasosta.

Yleissivistyksen kannalta tärkeimmät mediat suomalaisten mielestä ovat painetut ja digitaaliset sanomalehdet. Ne arvioi tärkeimmiksi 86 prosenttia suomalaisista.

Sanomalehtien ylivoima yleissivistykselle tärkeimpänä mediana korostuu mitä nuorempi vastaaja on.

15–24-vuotiaista 82 prosenttia nimeää sanomalehdet tärkeimmäksi, ja ero toiseksi sijoittuneisiin televisioon (52 %) ja Googleen (52 %) on peräti 30 prosenttiyksikköä.

Iän lisääntyessä sanomalehtien ja television ero kaventuu, mutta kaikissa ikäryhmissä sanomalehdet ovat yleissivistyksen kannalta selvästi tärkein media.