Kuntaliiton tutkimuksen mukaan selvä enemmistö eli 78 prosenttia kuntalaisesta pitää tärkeänä, että kuntapalveluja on tarjolla mahdollisimman lähellä kotia.
Tulos ei yllätä. Mitä lähempänä tietää avun olevan, sen turvallisemmaksi olonsa tuntee. Kun palvelussa on laatua ja joustoa, niin tyytyväisyys lisääntyy.
Omasta kotikunnasta löytyvien palvelujen ohella yhä useampi pitää tärkeänä mahdollisuutta käyttää joustavasti myös naapurikuntien antia. Hyvä, että palvelua on ylipäätään saatavilla. Naapurikunta on lähempänä kuin keskus 100 kilometrin päässä.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen siirryttyä kunnilta hyvinvointialueiden hoidettaviksi moni yhteiskunnan palvelu on siirtynyt kauemmaksi kotoa ja omasta kunnasta. Kansalaisilla on huoli, mistä löytää auttaja. Nettipalveluihin ja muihin vastaaviin suomalainen ei vielä luota, vaan haluaa kohdata auttajansa kasvokkain ja liki.
Yhteiskunnan palvelujen ja palveluverkkojen uudistamisessa laadukkuus, toimivuus, järkevyys, inhimillisyys ja tasa-arvoisuus tulee olla määräävänä, ei raha.
Valtiolla tulisi olla tavoite, että ihminen saa laadukkaita peruspalveluja asui missä tahansa Suomen kolkassa; isossa kaupungissa, haja-asutusalueella tai siltä väliltä. Tieto lähellä olevasta palvelusta luo turvaa ja antaa rauhaa elää.