Uudet pöydät, aurinkosuojat ja kirjastojärjestelmä

0
Massiivinen tiski poistettiin. Uudet työpöydät ovat kirjaston väripilkku. Kirjastonjohtaja Petra Julin näyttää, miten työntekijä voi nostaa tai laskea työpöydän juuri sille korkeudelle kuin haluaa ja tehdä töitä seistenkin.

Kirjasto avautui torstaina kolmen viikon remontin jälkeen. Verkkokirjasto on käytössä ensi viikon maanantaina.

Aurinkosuojat ovat korkeuksissa kirjaston kattoikkunoissa. Kaihdin-Lehtonen asensi paneelit sisälle ikkunan alapuolelle.

Kirjastonjohtaja Petra Julin kertoo, että aurinkosuojien materiaali on teflonkäsiteltyä kangasta. Se päästää valoa läpi, muttei auringonsäteitä eikä kuumuutta.

Tavoitteena on, ettei saliin tule kesällä enää niin tukalan kuuma eikä aurinko häikäise tietokoneille kuin aiemmin.

Aurinkopaneelien kangasmateriaali päästää valoa läpi, muttei auringonsäteitä eikä kuumuutta. Tavoitteena on, ettei saliin tule kesällä tukalan kuuma eikä aurinko häikäise tietokoneille.

Kattoikkunan alla olevat seinät maalattiin. Palaneita kattolamppuja ja kirjahyllyjen lamppuja vaihdettiin ehjiin.

Palvelutiskin tilalle hankittiin kolme sähkökäyttöistä punaista työpöytää. Työntekijät voivat säätää ne itselle sopiviksi, ja tehdä töitä myös seisten. Pöydät ovat ergonomisia; eivät esimerkiksi niin syviä kuin vanha palvelutiski.

Pöytien liki laitettiin myös palautus- ja lainausautomaatti.

Petra Julin sanoo lainausten ja palautusten sujuvan kuten ennenkin remonttia.

– Aikaa voi kulua hieman enemmän näin aluksi, kun olemme ottaneet käyttöön uuden kirjastojärjestelmän, Qurian. Toivomme asiakkailta kärsivällisyyttä ja ymmärrystä alkumetreille.

Julin arvelee, että alussa on varmaankin tehtävä vielä pieniä säätöjä, jotta automaatit, omatoimikirjasto ja aineiston hankintaportaali toimivat yhteen uuden järjestelmän kanssa.

Alkajaisiksi ratkotaan kelluvan aineiston ongelmaa. Se on jäänyt kuljetettavaan tilaan, eli ei näy, missä toimipisteessä palautettu aineisto on.

– Uuden järjestelmän toimittaja tekee korjausajon, jotta tulee näkyviin, missä kirja oikeasti on; kirjaston, kirjastoauton vai varaston hyllyllä. Jos esimerkiksi palautat kirjan kirjastoautoon, niin se jää sinne ja pitäisi näkyä järjestelmässä, että se on siellä, selvittää Julin.

Jokaiselle varaukselle on oma noutonumero. Sen löytää ilmoituksesta, jonka on saanut joko tekstiviestinä tai sähköpostissa.

Varaukset löytyvät omasta hyllystään. Uutuutena on noutonumero.

– Ennen pystyimme kokoamaan yhden asiakkaan kaikki varaukset samaan nippuun. Nyt järjestelmä antaa jokaiselle varaukselle päiväkohtaiset numerot. Varauksen noutonumeron asiakas löytää ilmoituksesta, jonka on saanut joko tekstiviestinä tai sähköpostissa, sanoo kirjastonjohtaja.