Lukiossa on työstetty omaa laadunparannusmallia

0

Someron Lukio on mukana valtakunnallisessa Verkostosta laatua seutulukioihin -hankkeessa, johon ottaa osaa 17 eri kokoista lukiota ympäri Suomen. Somerolla hankkeen myötä on tiivistetty ja edelleen kehitetty jo vuosia tehtyä opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämistä.

Hankkeen tuloksena on syntynyt laadunhallintamalli, johon kuuluvat muun muassa laatukriteerit, hyvät käytänteet ja laatukortit työskentelyn avuksi. Kriteereissä painotetaan tie­dol­la joh­ta­mis­ta, laa­duk­asta oppimista ja saa­vu­tet­ta­vaa lu­ki­o­kou­lu­tusta, eli yh­den­ver­tai­sta sekä oi­keu­den­mu­kai­sta toimintatapaa.

– Meillä Someron lukiossa opiskelijat ottavat hyvin osaa laadun parantamiseen tähtääviin kyselyihin ja keskusteluihin. Niitä odotetaan. Pienessä yhteisössä palaute opetuksesta kohdistuu aina tiettyyn henkilöön, mutta keskustelu on pysynyt avoimena, rakentavana ja sitä on käyty hyvässä hengessä, Someron lukion opinto-ohjaaja ja vararehtori Heini Kelosaari kertoo.

Hän on ollut luotsaamassa hanketta Someron lukion osalta, jossa opiskelee 135 nuorta.

– Opiskelijoilta saatu palaute kertoo, että meillä arvostetaan hyviä ja aidosti välittäviä opettajia ja hyvää opetusta. Täällä ei huku massaan, vaan tulee huomatuksi ja kuulluksi. Opis­ke­li­joi­den ään­tä lu­ki­on pää­tök­sen­te­os­sa on ha­lut­tu ko­ros­taa ja vuo­ro­pu­he­lua opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien vä­lil­lä on käy­ty ak­tii­vi­ses­ti jo useamman vuoden ajan.

Kelosaaren mukaan kaik­ki läh­tee liikkeelle toi­min­ta­kult­tuu­ris­ta. Somerolla opis­ke­li­jaa oh­ja­taan tun­nis­ta­maan oma ai­nut­laa­tui­suu­ten­sa, luo­maan ja yllä­pi­tä­mään ih­mis­suh­tei­ta sekä ar­vos­ta­maan it­se­ään ja mui­ta.

– Toi­min­ta­kult­tuu­ri vai­kut­taa yh­tei­sön kaik­keen toi­min­taan ja sen jo­kai­sen jä­se­nen hy­vin­voin­tiin ja tur­val­li­suu­teen. So­me­ron lu­ki­os­sa on py­rit­ty sii­hen, että vah­va yh­tei­söl­li­nen opis­ke­lu­huol­to on kes­kei­nen osa toi­min­ta­kult­tuu­ria. Se edis­tää opis­ke­li­joi­den osal­li­suut­ta ja ak­tii­vi­suut­ta.

Yh­tei­söl­li­syyt­tä tu­e­taan lukion ar­jes­sa muun muassa vaalimalla vahvoja perinteitä ja ideoimalla uutta yhdessä opiskelijoiden kanssa. Perinteisiin lukeutuvat muun muassa puu­ro­juh­la, jon­ka yk­kö­set jär­jes­tä­vät yh­des­sä koko kou­lul­le, ka­ronk­ka, jos­sa juh­li­taan abien kou­lun päät­ty­mis­tä ja yö­jou­lu­juh­la, jol­loin vii­mei­nen kou­lu­päi­vä tu­lee hoi­det­tua yöl­lä.

Lukiossa voi suorittaa myös HUPI-pas­sin, eli hy­vin­voin­ti­o­pin­to­jak­son, jos­sa jär­jes­te­tään mo­nen­lais­ta yh­teis­tä puu­haa.

– Hank­keen ai­ka­na läh­dim­me miet­ti­mään, mi­ten yh­tei­söl­li­nen opis­ke­lu­huol­to voi­si olla meil­lä vie­lä vah­vem­pi toi­mi­ja myös laa­tu­työs­sä. Opis­ke­lu­huol­to­ryh­mäs­sä kä­si­tel­lään muun muassa kou­lu­ter­veys­ky­se­lyä ja muu­ta lu­ki­on toi­min­nas­ta ke­rät­tyä pa­lau­tet­ta. Mik­si ei siis laa­tu­työ­tä­kin voi­si ot­taa osak­si lu­ki­on opis­ke­lu­huol­to­työ­tä.

Someron lukiossa yh­tei­söl­li­seen opis­ke­lu­huol­to­ryh­mään kuu­luvat Kelosaaren lisäksi reh­to­ri, opis­ke­li­ja­kun­nan oh­jaa­va opet­ta­ja, ku­raat­to­ri, kou­lu­ter­vey­den­hoi­ta­ja ja opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus, jos­sa on täl­lä het­kel­lä kuu­si jä­sen­tä. Mu­kaan ovat ter­ve­tul­lei­ta myös kaik­ki muut opis­ke­li­jat. Tar­vit­ta­es­sa toi­min­taan osal­lis­tu­vat muutkin yh­teis­työ­ta­hot, kuten kou­lu­nuo­ri­so­työn­te­ki­jä, psy­ko­lo­gi ja et­si­vä nuo­ri­so­työn­te­ki­jä.

– Mo­nes­ti ko­koon­pa­nos­sa on pai­kal­la vä­hin­tään yhtä pal­jon nuo­ria kuin ai­kui­sia. Vii­mei­sim­mäs­sä ko­kouk­ses­sa mie­tit­tiin pa­ran­nuk­sia lu­ki­on oman hy­vin­voin­ti­ky­se­lyn ky­sy­myk­siin. Kes­kus­te­luis­sa opis­ke­li­jat ovat ak­tii­vi­sia osal­lis­tu­jia, joi­den mie­li­pi­tei­tä kuun­nel­laan tar­kas­ti ja pää­tök­set teh­dään yh­des­sä. Opis­ke­li­jat ovat myös pyy­tä­neet, että yh­tei­söl­li­sen opis­ke­lu­huol­lon ko­kouk­sia jär­jes­tet­täi­siin use­am­min.

Lukiossa on laatutyön pohjaksi luotu vuo­si­kel­lo, jon­ka avul­la laa­tu­työ si­do­taan osak­si opis­ke­lu­huol­toa.

– Aut­taa, kun on yh­des­sä so­vit­tu, että mil­lai­sil­la ky­se­lyil­lä vuo­den ai­ka­na toi­min­taa ar­vi­oi­daan. Täl­löin koko kou­lu­yh­tei­sön on hel­pom­pi si­tou­tua esimerkiksi vas­taa­maan ky­se­lyi­hin. Meil­lä opis­ke­li­jat jo syk­syn aluk­si tie­dus­te­li­vat, että kos­ka ruu­sut ja ri­sut -ky­se­ly to­teu­te­taan, kos­ka se ko­e­taan mie­lek­kää­nä.

Mie­lek­kääk­si ky­se­lyn te­kee Kelosaaren mukaan se, että sekä tu­lok­set että yh­tei­söl­li­ses­sä opis­ke­lu­huol­los­sa so­vi­tut ke­hit­tä­mis­eh­do­tuk­set raportoidaan. Näin nähdään, jotta ky­se­lyis­tä seu­raa ai­toa ke­hit­tä­mis­tä.

– Hyvä esimerkki laatutyöstä on, kun opintojaksojen opiskelijat ja opettajat keskustelevat noin puolivälissä jaksoa, miten on mennyt. Silloin loppujakson sisältöön ja toimintatapoihin on vielä mahdollisuus vaikuttaa, eikä niin, että kaikki palaute annetaan vain jakson jo loputtua.

– Olem­me myös työs­tä­neet aja­tus­ta, jos­sa laa­tu­stra­te­gi­an aihe­a­lu­eet tois­tui­si­vat lu­ki­on opis­ke­lu­huol­to­työs­sä kol­men vuo­den syk­leis­sä. Aloi­tim­me tä­män ko­kei­lun ku­lu­va­na luku­vuon­na hy­vin­voin­ti ja osal­li­suus -tee­mal­la. Luku­vuon­na 2025–2026 on vuo­ros­sa ke­hit­ty­vä toi­min­ta­kult­tuu­ri ja 2026–2027 laa­du­kas op­pi­mi­nen ja saa­vu­tet­ta­va lu­ki­o­kou­lu­tus.