Paikallislehti Somero kertoi tiistaina 10.6.2025 Varhan alueen hammashoidon ajanvarauksen yhdistämisestä ja siirtymisestä takaisinsoittojärjestelmään. Täten Somerokin on siirtynyt keskitettyyn palveluun. Mitä tämä tarkoittaa? Siitä saimme hyvän esimerkin, kun vaimoni etuhampaasta irtosi illalla pala.

Seuraavana päivänä alkoi soittorumba. Minne soittaa, kun tuttu numero ei enää vastaa? Someron terveysasema voi ehkä neuvoa. Väärä numero. Numero uusittu. Yritä uudelleen.

Takaisinsoittojärjestelmässä annetaan soittajalle ohjeeksi tapauksesta riippuen valita 1, 2, 3 tai 4. Valitsin 4, kiireetön. Väärä valinta. Soittoa ei tule. Uusi yritys. Valinta 1, kiireellinen. Soitto tulee ½ tunnin kuluttua ja tiedossa uusi numero. Jälleen pitkä selostus suomeksi ja ruotsiksi.

Alkaa valinnat. Palvelu suomeksi, paina yksi. Odota. Jälleen vaihtoehdot 1, 2, 3 ja 4. Valinta 4, hampaan lohkeaminen. Jää odottamaan soittoa. Odota, odota…..

Aikaa ensimmäisestä soitosta on kulunut lähes 4 tuntia. Lopulta soitto tulee ja alkaa aikojen etsintä. Hammaslääkärille 5 päivän päästä. Hammaskiven poisto oli edellisellä käynnillä sovittu kesäkuulle. Nyt aika löytyi elokuusta.

Miten ennen? Soitto hammashoitolaan. Ei jonoja, ei jonotusta. Aika löytyy helposti. Joskus peruutuspaikka, josta ilmoitetaan, voi tulla samana päivänä. Parhaimmassa tapauksessa kysytään, voiko saapua 15 minuutin kuluttua.

Oi niitä aikoja