Lukion hyvinvointituloksissa parannettavaa

0

Lukioissa tehtävää hyvinvointityötä mitataan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen TEAviisarin avulla. Kyselyyn perustuva mittaus antaa tuloksia niin paikallisesti, maakunnallisesti kuin valtakunnallisestikin.

Someron lukio pääsee tuloksissa osittain lähelle valtakunnan tasoa ja sen ylikin, mutta joillakin osa-alueilla tulokset eivät ole hyviä. Pääosin Someron lukio sijoittuu TEAviisarin mukaan parannettavaa-luokitukseen.

Vuonna 2024 tiedot kyselyyn toimitti 97 prosenttia Suomen lukioista. Opiskelijoiden osallistuminen lukion toiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin oli yleistynyt. Myös Somerolla opiskelijoiden vaikutusmahdollisuudet toteutuvat hyvin.

TEAviisarissa mitattavia osa-alueita ovat: sitoutuminen, johtaminen, seuranta ja tarveanalyysi, voimavarat, yhteiset käytännöt, osallisuus ja muut ydintoiminnat.

Someron lukiossa parhaiten toteutuvat osallisuus, seuranta ja tarveanalyysi sekä muut ydintoiminnat. Vähiten pisteitä, 17, tuli sitoutumisesta, kun ne valtakunnallisesti ovat 72.

– Alhaiset pisteet sitoutumisesta tulivat siksi, että kysymyksissä tiedusteltiin noudatammeko tiettyä annettua ruokailusuositusta, enkä ollut aivan varma, mikä suositus Somerolla on käytössä. En vastannut kysymykseen, joka laski pisteet hyvin alas, Someron lukion rehtori Merja Klemola selvittää.

Huolestuttava tulos lukioiden psykologin palveluiden alhaisesta saatavuudesta on valtakunnallisesti samaa tasoa. Somerollakin mitoitus on alle 50 prosenttia suositellusta.

– Tämä tilanne on syntynyt valtakunnallisesti hyvinvointialueiden myötä. Meillä ei Somerolla ole kuitenkaan mitään katastrofia, sillä psykiatrisen sairaanhoitajan ja kouluterveydenhoitajan palveluita on ollut hyvin saatavilla, Klemola kertoo.

Myös lukion yhteisissä käytännöissä löytyy kehitettävää. Vähäisiä pisteitä on tullut henkilöstön ja oppilaiden nikotiinituotteiden käyttöön puuttumisesta lukion alueella.

– Tulkitsin kysymystä niin, että onko tällaista ongelmaa yleensä olemassa ja kun meillä sitä ei ole, ei ole myöskään tarvittu käytännön toimia. Henkilöstö ei käytä nikotiinituotteita. Oppilaiden kohdalla ongelmaa on nikotiinipussien käytön kohdalla, mutta siihen on todella vaikeaa puuttua, sillä ei kenenkään suuhun saa mennä kajoamaan.

Someron lukio sai valtakunnallisiin pisteisiin verrattuna paremman tuloksen osallisuudesta ja ydintoiminnoista, joilla tarkoitetaan koulupäivän aikana tehtyä liikuntaan kannustavaa toimintaa.