Suomalaiset arvostavat entistä enemmän kotimaisia tuotteita ja palveluita. Jopa kolme neljästä suomalaisesta pitää tuotteen tai palvelun kotimaisuutta tärkeänä ostopäätöstä tehdessään, ilmenee Suomalainen työ ry:n tutkimuksesta.
Kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin liitetään erityisesti laadukkuus ja luotettavuus, ja ne herättävät vahvoja tunteita luottamuksesta, turvallisuudesta ja isänmaallisuudesta.
Varsinais-Suomessa enemmistö yrityksistä (71 prosenttia) arvioi, että suomalaisuus on merkittävä kilpailuetu tai vähintään yksi monista valintakriteereistä asiakkaiden ostopäätöksissä. Koko maan vastaajien osalta luku on pienempi, 60 prosenttia.
Tuotteiden tai palveluiden suomalaisuudella katsotaan olevan suuri vaikutus ostopäätöksiin. Puolet varsinaissuomalaisista arvioi, että suomalaisuuden merkitys kasvaa ostopäätöksissä tulevaisuudessa.
Kyselyssä todettiin, että Avainlippu-merkki auttaa tekemään vastuullisia kulutusvalintoja ja edistää paikallisten tuotteiden ja palveluiden myyntiä.
Alle 35-vuotiaat yhdistävät suomalaisiin tuotteisiin ilmastoystävällisyyden, kun taas vanhemmat ikäryhmät arvostavat enemmän laatua ja luotettavuutta. Kotimaisen suosimisella halutaan nähdä taloudellisia ja työllistäviä vaikutuksia Suomessa.