Palikaisissa Stenbackan sillan kohdalla vedenkorkeus on mitan mukaan nyt alle 40 senttiä. Se tarkoittaa haasteita mootoriveneillä liikkuville, jotka halajavat Hirsjärven puolelta Painiolle tai toisinpäin.
– Veneliikennettä on yleisesti jonkin verran, mutta se vaihtelee, Palikaisten kartanon tilanhoitaja Verner Nuuros kertoo.
Pitkäjärvellä Hovirinnankosken padon purkutöiden vuoksi vedenpintaa on nyt laskettu kuukauden päivät. Sen tulisi olla aivan alarajoilla töiden alkamisen ajankohtana heinä-elokuun vaihteessa, jotta patorakenteisiin päästään käsiksi.
Somerniemeläinen Jorma Lemberg ei ole viimeiseen viikkoon päässyt järvelle veneellä, mutta on huomannut vedenpinnan laskua. Hän on seurannut Somerniemen ja Someron vesistöjen tilaa vuosikymmenet.
– Olen huomioinut silmämääräisesti laskua tapahtuneen. Vuonna 2001–2002 vettä juoksutettiin viimeksi alarajoille, silloin laiturit olivat kuivalla. Nämä ovat kuitenkin poikkeustilanteita, Lemberg kommentoi.
Padon purkuhankkeen ja järviketjun tilan parantamiseksi tehtävien toimenpiteiden vaikutuksista Lemberg sanoo, että nähtäväksi jää, tuloksia on vaikeaa ennustaa.
– Suurimman osan aikaa vedenpinnan korkeus on ollut kohtuullinen. Hovirinnan padolla säännöstelyn hoitaminen on ollut vähän huonoa nyt, kun Turku ei enää vettä tarvitse. Soitin keväällä Turun vesilaitokselle aiheesta, kun vesi alkoi olla aika alhaalla.
Lembergin mukaan Painiolla kalastavilta jää todennäköisesti loppukesänä kalareissut tekemättä.
– Kyllä kalastajat yleensä tulevat veneillään täältä alempaa, ja jos nyt ei pääse Palikaisista sillan alta kulkemaan kuin soutuveneellä tai kanootilla, niin kyllä kalat Painiossa saavat olla aika turvassa.
Lemberg on myös sitä mieltä, että Palikaisiin suunniteltu rullarata veneiden siirtoa varten on täyttä utopiaa. Hän olisi sähköisen sulun kannalla.
– Rullarataan ei ole suunniteltu mitään avustavaa mekanismia, jolloin vene olisi kyettävä siirtämään yli lihasvoimin. Toimii varmaankin kajakilla, mutta ei moottoriveneillä. Kyllä tämä toimenpide on mielestäni sellainen teko, jolla halutaan estää moottoriveneily Hirsjärven ja Painion välillä.
moottoriveneiden käyttökieltoa voi hakea vesistöille Traficomin kautta. Somerolla tällaista on viimeksi haettu keväällä Heinjärvelle. Monesti järvillä vallitsevat kuitenkin sanalliset sopimukset siitä, missä moottoriveneillä olisi suotavaa ajaa ja mitkä alueet tulisi jättää päristelyltä rauhaan.
Yleisempi toimenpide vesillä liikkumisen rauhoittamiseksi on asettaa alhaisia nopeusrajoituksia.