Someron kaupunki pyysi tarjouksia oppilas- ja palveluliikenteen kuljetuksista lukuvuosille 2024–2025 ja 2025–2026. Lisäksi sopimukseen liitetään optio palvelun hankinnan jatkamisesta lukuvuodelle 2026–2027.
Yhdeksän yritystä jätti tarjouksen kuljetuksista.
Sivistyslautakunta jakoi perusopetuksen oppilaskuljetukset.
Somero on jaettu 12 osa-alueeseen. Sivistyslautakunta valitsi jokaiselle alueelle palveluntuottajan, tarjousyhteenliittymän tai palveluntuottajan alihankkijoineen. Kuusi reittiä hoitaa TTA-Group Oy Halikosta, viisi Salon Tilausmatkat Oy ja yhden salolainen Taksi I. Kivirinne Oy.
Oinasjärven koulun alueen Keltiäinen–Salkola suunta sekä Terttilä–Kaskisto suunta menivät kumpikin TTA-Groupille. Sama tekijä valittiin myös Pitkäjärven koulun alueen oppilaskuljetuksille.
Kirkonmäen koulun alueen Häntälä–Salontien suunnan oppilaskuljetukset hoitaa TTA-Group ja Terttilä–Hirveläntien suunnan Salon Tilausmatkat.
Joensuun koulun Pajula–Ihamäen suunnalla oppilaat kuljettaa Salon Tilausmatkat ja Jokioistentie–Laitiaistentien suunnalla TTA-Group.
Kiiruun kouluun Pitkäjärven suunnalta oppilaat kuljettaa Salon Tilausmatkat ja Somerniemen suunnalta TTA-Group.
Tilapäiset kuljetukset hoitaa Salon Tilausmatkat, kuten myös somerolaisoppilaiden kuljettamiseen Akvarellin kouluun Forssaan. Taksi I. Kivirinne vie oppilaat Somerolta Salon kouluihin.
Näiden palveluntuottajien tulee huolehtia koulun kaikista kuljetuksista siten, että oppilaiden odotusajat ovat mahdollisimman lyhyet. Päävastuu reitin ja aikataulujen toimivuudesta ja täsmällisyydestä kuuluu liikennöitsijälle. Kuljetukset koskevat vahvistettuja koulupäiviä.
Sivistyslautakunta valitsi palveluntuottajan, jolla oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Vertailtiin palvelun hintaa ja laatua.
Eri ominaisuuksista sai enemmän pisteitä, jos oli osoittaa täyttävänsä kriteereitä. Esimerkiksi sillä oli merkitystä, minkälaista ajokalustoa oli tarjolla, kuten oliko autoista yksi tai useampi lataushybridi ja CO2-päästöt alle 50 g/kilometrillä tai mahdollisuus sähkö- tai kaasukäyttöiseen autoon tai autoon, jonka CO2-päästöt ovat 0 g/ kilometrillä.
Kuljettajan pätevyyttä arvioitiin esimerkiksi, onko ajoon mahdollisuus saada taloudellisen ajon suorittanut kuljettaja ja kuinka pitkä kokemus kuljettajalla on kouluajosta.