Terveysasemalle soittajalla viisi vaihtoehtoa, joista valita:Kiireellinen asia pitää saada saman päivän aikana hoidettua

0
Pääsääntöisesti yksi henkilö vastaa puheluihin. Hän arvioi tarpeet ja ohjaa asiakkaan oikeaan paikkaan saamaan apua. Tässä vastaajana on sairaanhoitaja Sanni Syväjärvi.

Joulukuussa terveysaseman puhelinvaihteessa takaisinsoittoon tulee muutos. Asiakas valitsee viidestä vaihtoehdosta, mitä hänen asiansa koskee.
Vaihtoehdot ovat: kiireelliset, kiireettömät, laboratoriolähetteet ja -vastaukset, reseptiasiat sekä muut hoidolliset asiat tai neuvonta.
– Kiireelliset tarkoittaa, että asia pitää saada saman päivän aikana hoidettua. Näitä ovat esimerkiksi haavat, yhtäkkinen kiputila, kova päänsärky, korkea kuume, yleiskunnon lasku ja nopeasti alkanut kiputila, selvittää Someron terveysaseman kiirevastaanoton osastonhoitaja Sari Moisander.
Kiireellisiä tapauksia ovat myös rytmihäiriötuntemukset, äkillinen vaikea ihoreaktio, äkillisesti alkaneet kuulon tai näkökyvyn heikkenemiset, yli kämmenenkokoiset palovammat, voimakas korvakipu ja särky/valonarkuus silmissä, ummetus, johon liittyy oksentelua, tai selkäkipu, johon liittyy vamma, muutoksia virtsaamisessa tai ulostamisessa.

Hätätapauksissa soitetaan 112:een

Sari Moisander muistuttaa, että hätätapaukset eivät kuulu mihinkään näistä viidestä kategoriasta.
– Silloin pitää soittaa 112:een eli jos on rintakipua, iso verenvuoto, kouristelee, on aivohalvauksen oireita, esimerkiksi toispuoleinen raajojen halvaus, äkillinen sekavuus tai muistihäiriö, yleisvointi romahtaa äkkiä, kipu alkaa kovaa ja on sietämätön, vaikea hengenahdistus, ei pysty puhumaan lauseita, on vaikea allerginen reaktio ja on esimerkiksi kasvojen, kaulan ja suun alueen turvotusta.
Tällaisissa tapauksissa käy myös Varhan yleinen päivystysnumero 116 117. Siellä tehdään hoidon tarpeen arvio ja ohjataan asiakas oikeaan paikkaan.

Kiireettömän hoidon tarpeen arvioinnin painike on numero 2. Kategoriaan kuuluvat esimerkiksi haavahoidot, vuosikontrolliasiat ja sairauslomat ja todistukset. Kakkoseen kuuluvat myös kohonnut verenpaine ilman muita oireita, rokotusasiat, pitkittynyt pahoinvointi, alaraajaturvotus ilman hengenahdistusta, korvan tukkoisuus, humina ja tinnitus, venähdykset ja vanhojen vammojen oireiden pitkittyminen, kroonisen kivun paheneminen esimerkiksi nivelrikossa ja rasituksessa. sekä ummetus, johon ei liity oksentelua, kuumetta tai kovia vatsakipuja.
Laboratorioasioissa lähetteissä ja vastauksien kyselemisessä on valittava numero 3. Reseptiasiat selvitetään numerossa 4.
Jos tarvitsee muuta hoidollista apua tai neuvontaa, niin tulee painaa numeroa 5.

Linjalla odottelu ei ole oikotie onneen

Tämän 1–5 numerohaun jälkeen voi valita takaisinsoiton tai jäädä odottelemaan linjalle.

Sairaanhoitaja Tiina Salminen muistuttaa, ettei linjalla odotteleminen vie jonon ohi. Henkilöille vastataan kussakin kategoriassakin puhelujen tulojärjestyksessä.
– Linjalla odottelu ei siis ole oikotie onneen, toteaa Salminen.
Hoitajat tähdentävät, että kaikissa tapauksissa tulisi soittaa terveysasemalle ennen kuin lähtee sinne. Suoraan luukulle ei kannata suunnata jonottelemaan ja odottelemaan.
– Kaikissa kontakteissa teemme hoidon tarpeen arvioinnin, jolloin joudutaan haastattelemaan tarkkaan asiakkaan tila ja arvioimaan oikea hoito heti ensikontaktissa. Luukulla asioinnissa ei henkilökunta voi huomioida yksityisyyden suojaa; keskustelu kuuluu aulatiloihin.

Omaolokin auttaa

Pääsääntöisesti yksi henkilö vastaa puheluihin. Hän arvioi tarpeet ja ohjaa henkilön oikeaan paikkaan saamaan apua.
Takaisinsoitto hoidetaan mahdollisimman pian, ja aina saman päivän aikana.
Salminen ja Moisander muistuttavat, että on olemassa muitakin kanavia, jotka ohjaavat ”oikeaan osoitteeseen”.
– Netin kautta saa apua esimerkiksi osoitteessa www.omaolo.fi. Ohjelma kartoittaa tilanteen ja tekee kiireellisyysarvion. Kysyy ja antaa vaihtoehtoja, joista valita ja antaa myös ohjeita. Saattaa neuvoa tai siirtää henkilön jonoon terveysasemalle, josta otetaan henkilöön myöhemmin yhteyttä sähköisesti tai puhelimitse. Vastaus tulee virka-aikana.