Kira Kauppi
Tekninen lautakunta esittää, että kaupunki hankkii tekstiviestisovelluksen erilaisten verkostojen häiriötilanteiden hallintaan. Hankittava viestintäpalvelu auttaa kaupungin infrastruktuurin piirissä olevien erilaisten verkostojen häiriötilanteiden hallinnassa, joissa on tarve tavoittaa nopeasti tietyllä alueella toimivat asiakkaat samanaikaisesti.
Tällaisia asiakkaita ovat pien- ja kerrostalojen asukkaat, isännöitsijät, koulut ja päiväkodit sekä yritykset ja muut yksityiset toimijat. Eri verkostojen häiriötilanteet voivat liittyä esimerkiksi yleiseen liikenteeseen, veden ja lämmönjakeluun tai muuhun paikalliseen häiriöön, jonka vaikutuspiirissä on useita verkoston asiakkaita ja kaupungin asukkaita.
Ulkoisen viestinnän lisäksi palvelulla on mahdollisuus tiedottaa muita sidosryhmiä ja viranomaisia. Palvelu perustuu julkiseen puhelinnumerotietokantaan ja kaupungin omiin asiakastietoihin. Palvelu tapahtuu suomen kielellä.
Sopimus on määräaikainen ja se tehdään tulevalle vuodelle 2025. Sopimuksen mukana ovat kaupungin teknisen toimialan lisäksi Someron Vesihuolto Oy ja Someron Lämpö Oy. Kustannukset jakautuvat yhteistyötahojen kesken. Palvelun aloitusmaksu on 1750 euroa ja ylläpitomaksu on 330 euroa kuukaudessa. Sms-viestipalvelun tuottaa Blue Idea Finland.