
Koulukuraattori Sari Ojuva ehdotti yhdeksän vuotta sitten Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piirin vapaaehtoistoiminnan koordinaattori ja kouluttaja Sirpa Stenströmille, että pitäisi luoda järjestelmä, jossa vanhemmat opiskelijat auttavat nuorempiaan läksyjen teossa. Sillä tuetaan yläkoululaisten opiskelua ja etenkin seiskaluokkalaisten sisäänajoa yläkouluun.
Somerolla käynnistyi lukion ja yläkoulun oppilaille tarkoitettu ZempPari-toiminta, jonka pohjana oli MLL:n kaveritoiminta. Kurssin ensimmäinen koulutus Somerolla oli vuonna 2016. Yhteistyössä olivat mukana MLL:n Varsinais-Suomen piirin lisäksi Someron nuorisotoimi ja Somero-opisto. Toiminta alkoi Somerolta, laajeni Porvooseen ja muuallekin Suomeen. Nyt sitä on Someron lisäksi Järvi-Suomessa.
Näiden vuosien aikana Somerolla on ollut useita koulutuksia ja autettu monia yläkoululaisia. Syksyllä 2024 alkoi jälleen koulutus, johon osallistui neljä tsemppaajaksi haluavaa sekä kaksi aiemmin koulutuksen saanutta. Kullekin löytyi myös tsempattava nuori alemmilta luokilta.
Koulutuksen ohjaajana ollut koulunuorisotyöntekijä Johanna Nivalinna kertoo tsemppiparien kemioiden kohdanneen ja parien olevan toimivia.
– Parityöskentely on lähtenyt kivasti käyntiin. Nuoret ovat olleet ahkeria ja sitoutuneita. He juttelevat rohkeasti muistakin asioista kuin läksyistä, toteaa Nivalinna.
Hän sanoo seitsemäsluokkalaisten olevan syksyllä kovin tuoreita yläkoululaisia.
– Kaikki on uutta: kaverit, opettajat, koulu ja opiskelu. Tsempparit tutustuttavat heitä yläkouluun ja opiskeluun täällä. Yläkoululainen saa tukea opiskeluunsa; lukiolaiset iloa toisen auttamisesta, mutta opettaessaan myös kertausta omaan opiskeluunsa.
Nuoret sopivat keskenään päivän, jolloin tapaavat noin tunnin verran. Yleensä se on tiistai tai torstai.
Tsemppari antaa apuaan koulutehtävien tekemisessä. Nuorelta, liki samanikäiseltä on helpompi kysyä ja pyytää apua kuin aikuiselta.
– Ehkä nuorelta uskaltaa kysyä rohkeammin kahden kesken kuin opettajalta luokassa, jossa ympärillä on paljon muita samanikäisiä kuuntelemassa ja katselemassa.
Lukiolainen Vilhelmiina Nieminen on kiinnostunut opinnoista eläinlääketieteellisessä, mutta myös sosiaalialan opinnoista.
– Hienoa, jos saan autettua. Tämä on sekä itselle että tsempattavalle kiva juttu. Kun tsempattavalla on kokeita tulossa, niin voi antaa tukea. Samalla tulee kerrattua itsekin eri oppiaineita. Toisen opettamisesta on apua omaan opiskeluun, kertoo tsemppari Nieminen.
Seiskaluokkalaiset ovat tyytyväisiä apuun.
– Mun koenumerot on hieman parantuneet, kun olen saanut tsempparilta apua.
– Tulee tehtyä läksyt täällä heti koulun jälkeen.
– Me ollaan juteltu muistakin kuin kouluasioista.
– Voi saada kaverin.
Syyslukukaudella tsemppaajina olleet Erika Malmivaara, Vilhelmiina Nieminen, Iina Nivalinna, Jessica Nousiainen, Anni Pettersson ja Sylvia Varjus ovat tyytyväisiä, jos heistä on hyötyä muille.
– Haluan auttaa.
– Hienoa, jos minusta on hyötyä toiselle.
– Ihan mukavaa toimintaa.
– Saan tutustua uusiin ihmisiin.
– Kurssi on antanut ajattelemisen aihetta, esimerkiksi miten toimin nuorten kanssa ja mitä ajattelen asioista.
Parinkymmenen tunnin ZempPari-koulutukseen sisältyy sekä lähiopetusta että itsenäistä opiskelua. Sen jälkeen voi toimia toisen oppilaan tsempparina.
Läksyjen teon lisäksi halutessaan pari voi viettää aikaa ja tehdä muutakin yhdessä, esimerkiksi käydä elokuvissa tai muissa harrastuksissa. Se on heidän kahden välinen juttu.
ZempPari-tapaamisissa on mahdollisuus nauttia myös välipalaa, johon on löytynyt Somerolta lahjoittajia.
Koulutukseen osallistuneet lukiolaiset voivat hyödyntää suorittamansa koulutuksen ja tekemänsä vapaaehtoistyön lukio-opinnoissaan. He saavat opintopisteitä sekä todistuksen MLL:n kaveritoiminnasta ja kokemusta ohjaamisesta.
– Koulutuksesta on hyötyä monelle alalle, toteaa Sirpa Stenström.