
Kansaneläkelaitoksen, Kelan asiointipiste aloitti Someron kaupungintalon alakerrassa viime vuoden lokakuussa. Sisällä infon vieressä on esitteitä ja hakemuksia, liitteitä ja muita Kelaan toimitettavia asiakaskirjeitä. Sinne voi jättää Kelan posteja, kuten hakemuksia, mutta myös kaupungintalon ulko-oven vieressä olevaan lukolliseen postilaatikkoon.
Tätä kaupungin ja Kelan yhteistoimintaa on takana Somerolla runsaat kolme kuukautta. Kaupungille kuuluu kirjaamisvastuu Kela-pisteessä asioivista henkilöistä.
– Voi olla, että yhtenä päivänä käy asioimassa 2–3 henkeä tai ei yhtään, kertoo Someron kaupungin arkistonhoitaja ja palveluneuvoja Johanna Vuori.
Pääasiassa on palautettu hakemuksia tai haettu niitä.
– Eniten otamme vastaan hakemuksia asiakkailta. Tulostamme hakemuslomakkeita, joita he tarvitsevat ja annetaan heille niitä.
Työ on lähinnä ohjausta Kelan asiointikanavien käyttöön, palvelunumeroiden antamista ja ohjausta ajanvaraamiseen puhelinpalveluun.
Kaupungin työntekijät neuvovat yleisellä tasolla Kela-asioissa. Asiakkaan hakemuksia he eivät saa täyttää.
– Niitä ei ole lupa tehdä, kun emme ole asiantuntijoita. Sitäkin pyydetään, että menes katsomaan sinne Kelan sivuille, missä vaiheessa asiani käsittely on. Meillä kaupungin työntekijöillä ei ole tällaista yhteyttä, sanoo Vuori.
Asiointipisteeseen on kaivattu Kelan verkkoasiointiin tarkoitettua asiakaspäätettä, jolla asiakas itse voi käydä hoitamassa Kela-asioitaan. Kaupungintalon alakerrassa ei ole aiemmin ollut tarjota tähän palveluun rauhaisaa ja sopivaa tilaa, jossa yksityisyyden suoja toteutuisi. Nyt kaupungilta vapautui neuvotteluhuoneena ollut paikka.
Mietitty on myös Kelan asiointipisteen sijoittamista työ- ja elinkeinopalvelujen yhteyteen.
Kaupungin hallintojohtaja Marjaana Sorokin sanoo, ettei se olekaan välttämättä niin hyvä vaihtoehto. Työ- ja elinkeinopalvelujen uuteen toimistotilaan Somerolle ei tiettävästi olla palkkaamassa varsinaista vastaanottovirkailijaa, joka olisi ohjaamassa ja opastamassa asiakkaita eri työntekijöille. TE-palveluihin tilataan aika pääasiassa etukäteen puhelimitse ja verkossa.
– Mutta emme ole vielä luopuneet Kelan asiakaspäätteen saamisesta Someron asiointipisteeseen kaupungintalolle. Henkilö olisi linkin, videon ja kuvan kautta yhteydessä meihin ja asiat saataisiin kasvokkain hoidettua. Meillä on vahva tahtotila etäyhteyden saamisesta, kertoo Kelan Läntisen asiakaspalveluyksikön suunnittelija Julia Männistö.
Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa verkossa tai puhelimessa. Kelan asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Siellä voi jättää myös suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen.