Uudistettu takaisinsoittojärjestelmä tuottanut tulosta
Someron terveysasemalla lääkäritilanne on edelleen heikko. Töitä hoidettiin viime vuoden lopulla ja nyt alkuvuodesta pitkälle kahden lääkärin voimin. Viime viikolla tilanne helpottui jonkin verran, kun saatiin lisää yksi lääkäri, joka tekee 80 prosenttista työviikkoa. Nyt lääkärivahvuus on 2,8.
Lääkäripulasta johtuen aikaa lääkärille niin sanottuihin kiireettömiin tapauksiin ei ole oikein vieläkään antaa.
– Tammikuuhun olemme saaneet helpotusta Varhan keskitetyn palvelun etälääkäreistä. Heiltä saamme tänne Somerolle etäyhteyksin konsultaatioapua hoidon ohjauksen suhteen, esimerkiksi laboratoriovastausten tulkintaan, lääkitysmuutoksiin sekä hoidon kiirellisyyden arviointiin, kertoo vastaanoton osastonhoitaja Sari Moisander.
Asiakkaita on ohjattu myös yksityisille palveluntarjoajille. Palveluseteleitä on käytetty asiakkaille, joille palveluseteli sopii ja palvelun kriteeristö toteutuu.
– Olemme voineet käyttää myös Salon alueen muita terveysasemia tapauksissa, jotka pitää hoitaa 1–3 päivän aikana. Olemme ohjanneet asiakkaita Halikon, Kiikalan, Kiskon, Kuusjoen ja Suomusjärven terveysasemille, jos siellä on ollut lääkäreille aikoja.
Hän sanoo, että asiakkaat eivät ole olleet kovin mielissään ohjaamisista muiden paikkakuntien terveysasemille.
– Mutta jos on kiireellinen tapaus, niin tällä tavalla asiakas saa avun saman päivän aikana, korostaa Moisander.
Lääkäritilanne helpottuu hieman, kun helmikuun lopussa yksi virkalääkäreistä palaa takaisin työhönsä. Silloin Someron terveysaseman kuudesta lääkärin pestistä on täytettynä 3,8.

Viime joulukuussa Someron terveysaseman puhelinvaihteen takaisinsoittojärjestelmää muutettiin. Nyt kun asiakas soittaa aikaa, niin hän valitsee viidestä vaihtoehdosta sen, mitä hänen asiansa koskee. Aiemmin kaikki puhelut olivat yhtä samaa massaa; niitä ei eroteltu tärkeys- ja kiireellisyysjärjestykseen. Asiakas kertoi asiansa vasta takaisinsoittajalle.
Osastonhoitaja Sari Moisander sanoo somerolaisten oppineen takaisinsoittojärjestelmän muutokset hienosti. Asiakkaille on löydetty se oikein asiantuntijataho, joka palvelee ja auttaa juuri hänen tapauksessaan. Lääkäriä tarvitsevat lääkärille, kuntoutusta fysioterapeutille ja niin edelleen.
– Se tärkein, johon uudistuksella tähdättiin, on toteutunut. Heidät pystytään palvelemaan nopeimmin, joilla on akuutein hoidon tarve.
– Kiireelliset tapaukset on saatu eroteltua hetimmiten kiireettömistä. Kiireellisiin saadaan vastattua mahdollisimman nopeasti ja apu ongelmaan vielä saman päivän aikana.
Moisander sanoo, että kiireettömät puhelut on hoidettu ajan kanssa, asiakkaan tarpeeseen paneutuen. Luvattu on hoitaa kaikki puhelut saman päivän aikana.
Uudella järjestelmällä haluttiin setviä ruuhkautuneita puhelinlinjoja ja helpottaa myös lääkärien taakkaa. Sellaiset asiat, joihin ei välttämättä tarvita lääkäriä, on ohjattu oikeaan osoitteeseen.