Harva Varsinais-Suomen kunta käyttää enää X:ää – selvitys paljastaa, miksi palvelua karsastetaan

0

Varsinais-Suomen kaikille 27 kunnalle tehdyssä somekyselyssä näkyy huoli kanavien kehityksestä

Kalle Hyttinen, Jenni Lepänrinne

Turun Sanomat selvitti Varsinais-Suomen kuntien sosiaalisen median käyttöä. Kyselyssä tiedusteltiin, mitä somealustoja kunta käyttää, mihin tarkoitukseen somea käytetään sekä millaisia tulevaisuuden suunnitelmia somen suhteen on.

Kyselyssä paljastui kuntien huoli viestipalvelu X:n luotettavuudesta. Varsinaissuomalaisista kunnista seitsemällä on X-tili. Näistä tosin vain osa on enää aktiivisessa käytössä.

Sosiaalisen median kenttä on ollut myllerryksessä maailman rikkaimman miehen Elon Muskin hankittua Twitterin. Samalla alustan nimi muuttui X:ksi. Musk muun muassa höllensi viestikanavan rajoituksia vihapuheelle ja tarkoitukselliselle väärän tiedon levittämiselle sekä palautti alustalta poistettuja tilejä.

Maanantaina virkavalansa vannoneen Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin hallintoon valittua Muskia on viimeksi syytetty vaikuttamisesta Saksan parlamenttivaaleihin tukemalla osin äärioikeistolaista AfD-puoluetta.

Muskin arvaamaton ja poliittisesti arveluttava käytös on aiheuttanut lukuisien ihmisten ja organisaatioiden vetäytymisen palvelusta. X:ssä poistumisesta ovat hiljattain ilmoittaneet muun muassa puolueista vihreät sekä Kotipizza. Myös Turun yliopisto on ilmoittanut lopettavansa julkaisemisen viestipalvelussa.

Suurimmalla osalla Varsinais-Suomen kunnista, kuten Somerolla, ei ole tiliä X:ssä. Muutama kunta kertoo poistaneensa tilinsä palvelusta hiljattain. Kuntajohtajien mukaan palvelu ei tavoita kohdeyleisöä ja sen luotettavuus huolettaa.

Osa kunnista on päättänyt säilyttää tilinsä X:ssä. Useimmat niistä kertovat kuitenkin lopettaneensa julkaisemisen, ja perustelevat tilin pitämistä käyttäjänimen varaamisella sekä mahdollisuudella kriisiviestintään.

Suosituimpia somekanavia kuntien keskuudessa ovat Meta-yhtiön viestintäalustat Facebook ja Instagram, mutta myös Tiktokilla ja Linkedinillä on osalle tärkeä merkitys. Kullakin kanavalla on oma kohderyhmänsä.

Viestintä keskittyy kuntien mukaan niille kanaville, missä kuntalaisetkin ovat.

– Vaikka kaupungilla on lakisääteisenä julkisena tiedotuskanavana verkkosivustomme, tuntuu, että asukkaat helposti suuntaavat Facebookiin etsimään ajankohtaista tietoa, kertoo Someron viestintäasiantuntija Anuliina Frantti.

– Instagram puolestaan tavoittaa melko hyvin myös nuorempaa väestöä. Hauskempaa ja ajankohtaista sisältöä laitetaan myös Tiktokiin nuorempia kaupunkilaisia varten. Tiktokin käyttö on kuitenkin vähäisempää, hän pohtii.

Someron kaupungilla on käytössään myös Linkedin ja Youtube.

Kunnat kertovat pyrkivänsä keskittämään viestintää muutamalle alustalle, jotta resurssit riittäisivät päivittäiseen julkaisemiseen. Siksi uusille alustoille ei suunnata suinpäin.

Myös julkaisemisen helppous painaa vaakakupissa.

Anuliina Frantti sanoo, että somerolaiset suosivat Facebookia.